-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Anklagas för dataläckage
Nu slår Angry Birds tillbaka mot NSA
NSA kan ta del av användardata via appar som exempelvis Angry Birds, hävdar visselblåsaren Edward Snowden i ett nytt avslöjande. Men nu slår utvecklaren Rovio tillbaka mot honom och NSA.
Amerikanen Edward Snowden ligger bakom flera komprometterande avslöjandet om amerikanska underrättelsemyndigeten NSA, publicerade i tidningar som The Guardian och New York Times.
I nya, tidigare hemliga dokument läckta av Snowden framgår att NSA har möjlighet att hämta ut personlig data om användarna från populära appar. I vissa fall rör det sig om känsliga uppgifter gällande exempelvis användarnas sexuella preferenser.
En av de appar som pekas ut är Angry Birds. Därför skickade Rovio, som utvecklar Angry Birds, ut ett pressmeddelande på tisdagen där man vill slå fast att man inte samarbetar med myndigheter som NSA, och att man inte delar ut användardata.
I pressmeddelanden antyds det att den påstådda övervakningen istället kan ha skett via annonsnätverk i apparna, som tillhandahålls av tredje part. Enligt Rovio tillåter man inte att tredjepartsnätverk lämnar ut personlig information som samlats in via utvecklarens populära appar.
”Eftersom den påstådda övervakningen sägs använda sig av tredje partens annonsnätverk blir den viktigaste diskussionen hur man säkerställer integritet, samtidigt som man förhindrar negativ påverkan för reklambranschen och de appar som förlitar sig på annonsnätverken”, skriver Rovios vd Mikael Hed i pressmeddelandet.