-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Börjar med bjässen
Nu tar Xiaomi sikte på Västeuropa

Den kinesiska smartphonejätten Xiaomi tar nu ett första steg in i Västeuropa när man lanserar sitt flaggskepp Mi Mix 2 i Spanien.
Alla har hört talas om Xiaomi men ingen äger någon av deras telefoner. Så ser verkligheten – om än mycket grovt förenklad – ut i Europa idag. Xiaomi har nämligen ingen officiell närvaro i Västeuropa överhuvudtaget. Med det inte sagt att inga enheter letar sig hit ändå, men det är med undantag för några få länder mycket ovanligt med Xiami-telefoner i vår del av världen. Den saken ska de dock bli ändring på nu. För i samband med ett event i Madrid kommer nu Xiaomi att lansera sin jättetelefon Mi Mix 2 i Spanien. Det hela är en del i en större strategi som går ut på att bli ett globalt varumärke, men Xiaomi nöjer sig ändå till en början med Spanien innan man expanderar till fler länder i Europa.
Populärt märke i Spanien
Att man väljer just Spanien beror på att man redan har ett ganska starkt fotfäste i landet, något som bland annat tillskrivs det flitiga användandet av Whatsapp i Spanien, som sägs ha givit upphov till en mycket stor efterfrågan på billiga Android-enheter. Hur de spanska kunderna kommer över sina Xiaomi-telefoner är dock inte helt klarlagt, säger Xiaomis chef för internationella affärer, Wang Xiang i en intervju med The Verge. Sannolikt köper många av dem sina enheter från den kinesiska e-handelsjätten Alibabas tjänst Aliexpress.com, som levererar varor till hela världen.
Enligt Wang Xiang vill man nu säkerställa att man gör succé i Spanien innan man går vidare med andra länder, och även lära känna de europeiska konsumenterna.