-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Börjar med bjässen
Nu tar Xiaomi sikte på Västeuropa
Den kinesiska smartphonejätten Xiaomi tar nu ett första steg in i Västeuropa när man lanserar sitt flaggskepp Mi Mix 2 i Spanien.
Alla har hört talas om Xiaomi men ingen äger någon av deras telefoner. Så ser verkligheten – om än mycket grovt förenklad – ut i Europa idag. Xiaomi har nämligen ingen officiell närvaro i Västeuropa överhuvudtaget. Med det inte sagt att inga enheter letar sig hit ändå, men det är med undantag för några få länder mycket ovanligt med Xiami-telefoner i vår del av världen. Den saken ska de dock bli ändring på nu. För i samband med ett event i Madrid kommer nu Xiaomi att lansera sin jättetelefon Mi Mix 2 i Spanien. Det hela är en del i en större strategi som går ut på att bli ett globalt varumärke, men Xiaomi nöjer sig ändå till en början med Spanien innan man expanderar till fler länder i Europa.
Populärt märke i Spanien
Att man väljer just Spanien beror på att man redan har ett ganska starkt fotfäste i landet, något som bland annat tillskrivs det flitiga användandet av Whatsapp i Spanien, som sägs ha givit upphov till en mycket stor efterfrågan på billiga Android-enheter. Hur de spanska kunderna kommer över sina Xiaomi-telefoner är dock inte helt klarlagt, säger Xiaomis chef för internationella affärer, Wang Xiang i en intervju med The Verge. Sannolikt köper många av dem sina enheter från den kinesiska e-handelsjätten Alibabas tjänst Aliexpress.com, som levererar varor till hela världen.
Enligt Wang Xiang vill man nu säkerställa att man gör succé i Spanien innan man går vidare med andra länder, och även lära känna de europeiska konsumenterna.