-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Börjar med bjässen
Nu tar Xiaomi sikte på Västeuropa

Den kinesiska smartphonejätten Xiaomi tar nu ett första steg in i Västeuropa när man lanserar sitt flaggskepp Mi Mix 2 i Spanien.
Alla har hört talas om Xiaomi men ingen äger någon av deras telefoner. Så ser verkligheten – om än mycket grovt förenklad – ut i Europa idag. Xiaomi har nämligen ingen officiell närvaro i Västeuropa överhuvudtaget. Med det inte sagt att inga enheter letar sig hit ändå, men det är med undantag för några få länder mycket ovanligt med Xiami-telefoner i vår del av världen. Den saken ska de dock bli ändring på nu. För i samband med ett event i Madrid kommer nu Xiaomi att lansera sin jättetelefon Mi Mix 2 i Spanien. Det hela är en del i en större strategi som går ut på att bli ett globalt varumärke, men Xiaomi nöjer sig ändå till en början med Spanien innan man expanderar till fler länder i Europa.
Populärt märke i Spanien
Att man väljer just Spanien beror på att man redan har ett ganska starkt fotfäste i landet, något som bland annat tillskrivs det flitiga användandet av Whatsapp i Spanien, som sägs ha givit upphov till en mycket stor efterfrågan på billiga Android-enheter. Hur de spanska kunderna kommer över sina Xiaomi-telefoner är dock inte helt klarlagt, säger Xiaomis chef för internationella affärer, Wang Xiang i en intervju med The Verge. Sannolikt köper många av dem sina enheter från den kinesiska e-handelsjätten Alibabas tjänst Aliexpress.com, som levererar varor till hela världen.
Enligt Wang Xiang vill man nu säkerställa att man gör succé i Spanien innan man går vidare med andra länder, och även lära känna de europeiska konsumenterna.