-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Systemskifte på fredag
Ny sms-betalning: SL ännu inte klara
Från och med fredagen den 1 februari krävs att du registrerat din profil hos betaltjänstföretaget Payex för att kunna åka med Stockholms lokaltrafik SL och betala med sms-biljett. Hittills har 6 000 resenärer registrerat sig, betydligt färre än antalet sms-resenärer som väntas resa på fredag. Registreringsplattformen är dessutom inte helt klar ännu.
I samband med att SL byter system för sms-betalningar och tillämpar betaltjänstlagen, som bland annat kräver kundregistrering för sms-transaktioner, öppnade det stockholmska trafikbolaget en registeringssida den 23 januari. Enligt information på SL:s webbplats ska det gå att välja betalningssätt, faktura eller kort, vid registreringen, men så är inte fallet. Du kan registrera dig men för att logga in och välja betalningsmetod, om du inte vill betala med faktura, måste du vänta till den 1 februari. Anledningen är att plattformen inte är helt färdig.
– Från och med fredag går det att ändra betalningssätt. Tjänsten är inte helt färdigutvecklad och Payex jobbar för fullt med det. Visst kan det ställa till problem men alla är på tå och vi måste se till att det här är funktionellt på fredag, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL, till Mobil.
Hittills har cirka 6 000 resenärer registrerat sin profil, och SL räknar med att det blir sammanlagt kring 10 000 fram till fredag. Det motsvarar en tredjedel av de cirka 30 000 resenärer som i snitt använder sms för sina SL-resor varje dag.
– Det är ungefär enligt förväntan. Med samma tempo blir det cirka 10 000 registreringar till på fredag. Men det kan bli fler. Med största säkerhet är det fler som kommer att behöva resa med sms-biljetter på fredag än resenärer som registrerat sig. Antalet dagliga resenärer är dock ett genomsnitt och det behöver inte vara så att 30 000 reser med sms på fredag, säger han.
SL har valt att inte ta in extra personal men har gått ut med tydliga meddelanden till trafikpersonalen samt förstärkt beredskapen hos kundtjänstepersonalen. SL fortsätter även att informera via sin kampanj i kollektivtrafiken.
Den främsta anledningen till att den snabba övergången till det nya systemet är rättsprocessen som pågår kring själva upphandlingen av sms-betalningsplattform. Systemet som införs den 1 februari ersätter den tidigare operatörslösningen och är tillfälligt. Det ska vara på plats i ett år. SL hoppas att rättsprocessen kring det upphandlade permanenta systemet då är avslutad.
– Vi har haft en kort uppstartssträcka i samband med att delar av upphandlingen blev överklagade. Det hade självklart varit bättre om vi kunnat ha systemet i hamn tidigare eller ha det gamla systemet parallellt med det nya till en början. Det här är en övergångslösning, säger Jesper Pettersson.
