-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Nya företag låser upp telefoner
- Det här finns sedan tidigare i många andra länder, och det är klart att för oss är det inte så roligt, säger Johan Holmgren på Vodafone.
Han menar att lösningen är att skapa andra incitament för kunderna att stanna.
- Det gäller ju för oss operatörer att skapa tjänster som gör att kunderna verkligen vill stanna i nätet. Att vi ger något som de andra operatörerna inte ger. Vodafone Live är en sådan sak, säger Johan Holmgren.
Även andra operatörer har skapat liknande lösingar med tjänster för mobiltelefoner: Telia Go och Comviq Go Live.
Bland de internetsajter som på senare tid poppat upp med försäljning av upplåsningskoder hittar man exempelvis Förmedlingshuset (www.formedlingshuset.com) och Mumien (www.mumien.se).
Stefan Olsson driver Mumien och han säger att fenomenet med upplåsning av telefoner gynnar kunderna som nu får möjlighet att fritt välja operatör.
Det är ett resonemang som Malin Rydberg på Comviq/Tele2 inte delar.
- Jag tycker det är lite märkligt, för man har ju en valmöjlighet redan innan att välja vilken operatör man vill ringa med och vilken telefon man vill ha. Vi vill att våra kunder ska få välja telefon och vi vill kunna sälja bra paketlösningar med telefoner.
- För de första kunderna som utnyttjar det här kanske det kan vara lönsamt men på sikt går inte ekvationen ihop, då kommer vi inte kunna göra de här erbjudandena, säger hon.
Hon menar dock att detta inte är ett problem i dagsläget för Comviq. Men hon säger att "risken finns" att fenomenet kan påverka hur paketerbjudanden ser ut i framtiden.
- När man gör sådana här saker är de som drabbas alltid kunderna. Från vår sida ser vi det som ett missbruk om man låser upp sin telefon i förtid även om det är legalt, säger Malin Rydberg.
En utveckling kan bli att möjligheten till billiga paketerbjudanden med operatörslåsta telefoner försvinner, säger hon. En annan att det inte längre blir möjligt att låsa upp operatörslåsta telefoner.
Telia arbetar mindre än de andra operatörerna med att låsa mobiltelefoner. Därför är det inte så förvånande att Håkan Ström på Telia intar en lite annorlunda hållning än talesmännen för Vodafone och Comviq.
- I och med att vi har Sveriges bästa nät och täckning i hela landet så är det här ingen stor fråga för våra kunder, säger Håkan Ström.
- Vi använder oss också bara av operatörslås i ett fåtal erbjudanden.
Håkan Ström menar dock att ett problem kan vara att garantin påverkas om kunden manipulerat telefonen med upplåsningskoder på detta sätt.