Nyhetsblock 7

Publicerad Senast uppdaterad

Vodafone till salu?

Till salu. Eller inte till salu? Det är frågan efter det att Vodafone själva i slutet av maj gått ut och sagt att de minsann inte har några direkt planer på att sälja verksamheten i Sverige.

Uppgifterna kom fram under den information till marknaden som Vodafone hade den 24 maj. Uppgifter i DN sa att Vodafone under informationsmötet sagt att "en försäljningen inte utesluts". Därmed tog ryktena fart. När ett företag uttalar sig på det sättet brukar man ha planer att sälja. Men i det här fallet är det lite mer oklart.

- Vodafone beklagar att det blivit så här, man tänker investera ytterligare i Sverige och anser just nu att man är bästa ägaren av Vodafone Sverige, säger företaget i ett uttalande.

Finns det några planer på att sälja Vodafone i Sverige?

- Nej, det finns det inte, säger Johan Holmgren, informationsansvarig på Vodafone i Sverige.

Däremot kommenterar Vodafone inte uppgifterna om uttalandet i samband med informationsträffen och vad i så fall det uttalandet betyder.

Även om Vodafone gör allt för att tona ner de uppgifter som nu har spridits, känns allt ändå inte helt klart. Vodafones framtid i Sverige känns fortfarande något osäker.

Niclas Lidström

Mobilförsäljningen upp 17 procent

Mobilförsälningen i Sverige går neråt, samtidigt ökar försäljningen i världen. Totalt steg försäljningen 17 procent under det första kvartalet, säger analysföretaget Gartner.

Niclas Lidström

Under första kvartalet i år såldes det 180 miljoner mobiltelefoner i världen, det är en ökning med 17 procent jämfört med året innan. Försäljningen har ökat i alla regioner, säger Gartner.

Trots att Nokia har haft ett tufft kvartal i framför allt Nordamerika, har finländarna tagit igen förlorade marknadsandelar och sålt fler mobiltelefoner första kvartalet 2005 jämfört med första kvartalet 2004. Nokias marknadsandel steg 1,6 procent samtidigt som Motorola ökade sin marknadsandel med 0,5 procent.

- Nokia gjorde bra ifrån sig i Asien och Pacific, framför allt i Kina där man var aggressiv i sin prissättning och sålde där mer än 5,6 miljoner mobiltelefoner, säger Ben Wood på Gartner.

Utslaget på 90 dagar betyder det att det såldes drygt 1000 mobiltelefoner i minuten som det stod Nokia på i Kina. Otroliga siffror, eller hur?

Motorolas framgångar beror till stor del på succén med Razr V3. Samsung gjorde bra ifrån sig i framför allt västra Europa och i Ryssland. Koreanska konkurrenten LG Electronics har fått in bra med telefoner i Nordamerika och sålde bra där.

Siemens då? Tja, första kvartalet blev nattsvart. Spekulationerna om vad som kommer hända med Siemens mobildel bidrar till att marknaden känner osäkerhet till Siemens framtid, säger Gartner.

Sony Ericsson backar något jämfört med för ett år sedan, nedgången är dock marginell enligt Gartners siffror. Siffror som brukar stämma överens med företagens egna siffror.

Försäljningen av mobiltelefoner har alltså ökat 17 procent under första kvartalet och Gartner spår fortsatt ökning, enligt deras nya siffror kommer det att säljas 750 miljoner nya mobiltelefoner i världen under 2005, en ökning med 13 procent jämfört med 2004. Gartners första prognos för 2005 visade en försäljning på 720 miljoner enheter, en siffra som nu alltså har justerats uppåt.

Marknadsandelar kvartal 1 2005

Nokia: 30,4 % (+1,6 %)

Motorola: 16,8 % (+0,5 %)

Samsung: 13,3 % (+0,7 %)

LG: 6,2 % (+ 0,9%)

Siemens: 5,5 % (-2,5 %)

Sony Ericsson: 5, 5 % (-0,1 %)

Andra: 22, 3 % (-1,1 %)

Niclas Lidström

Specialversion av Nokia 7270

Nokia satsar på ett samarbete med designhuset Versace och har nu lanserat en specialversion av sin 7270. Specialversionen har ett gul-svart mönster i art-decó-stil på utsidan. Och i mobilhalsbandet sitter det Swarowski-kristaller. Specialversionen är begränsad till 727 exemplar.

Mobilen är speciellt framtagen för välgörenhetssyfte, alla pengar ska komma AIDS-bekämpningen till godo.

Priset på Versacemobilen är 799 Euro och mobilen kan förbokas via nätet och köpas i butiker i Österrike.

Dennis Jönsson <>