-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Standardkrig inom VR
Oculus blockerar Vive-användare
En systemuppdatering av Oculus Rift gör att användare med HTC Vive inte längre kan använda deras appar.
Virtual Reality är en teknik som än så länge är i early adopter-fasen, och det betyder att det långtifrån finns någon standard. Vi har Oculus och Samsung i ett lag, Sony i ett, LG i ett tredje, och Google som med Cardboard och Daydream försöker etablera standarder.
Upplagt för standardkrig, alltså, och nu har vi sett det första tecknet på det. Oculus har gjort en systemuppdatering till Rift, och en konsekvens av det är att man måste ha en Oculus Rift ansluten till sin dator för att kunna köra Rift-appar.
Enligt Oculus syftar hårdvarukontrollen till att skydda mot piratkopiering av program, vilket låter rätt och rimligt, men en konsekvens är att folk som i stället har investerat i HTC Vive inte längre kan använda Oculus-program. Det gick tidigare med tredjepartsappen revive, men det är alltså inte längre möjligt, såvida du inte har en Oculus Rift ansluten till datorn utöver din Vive.
Oculus har tidigare gått ut med att de är för öppenhet och inte vill låsa någon vid deras headset, men det är alltså vad man gjort nu, oavsiktligt eller avsiktligt.
