-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Standardkrig inom VR
Oculus blockerar Vive-användare

En systemuppdatering av Oculus Rift gör att användare med HTC Vive inte längre kan använda deras appar.
Virtual Reality är en teknik som än så länge är i early adopter-fasen, och det betyder att det långtifrån finns någon standard. Vi har Oculus och Samsung i ett lag, Sony i ett, LG i ett tredje, och Google som med Cardboard och Daydream försöker etablera standarder.
Upplagt för standardkrig, alltså, och nu har vi sett det första tecknet på det. Oculus har gjort en systemuppdatering till Rift, och en konsekvens av det är att man måste ha en Oculus Rift ansluten till sin dator för att kunna köra Rift-appar.
Enligt Oculus syftar hårdvarukontrollen till att skydda mot piratkopiering av program, vilket låter rätt och rimligt, men en konsekvens är att folk som i stället har investerat i HTC Vive inte längre kan använda Oculus-program. Det gick tidigare med tredjepartsappen revive, men det är alltså inte längre möjligt, såvida du inte har en Oculus Rift ansluten till datorn utöver din Vive.
Oculus har tidigare gått ut med att de är för öppenhet och inte vill låsa någon vid deras headset, men det är alltså vad man gjort nu, oavsiktligt eller avsiktligt.