-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Vansinniga räntor och oetiska indrivningsmetoder
Opera anklagas för låne-appar med orimliga villkor
Det klassiska varumärket går en tveksam framtid till mötes, efter att man skiftat fokus till att syssla med tvivelaktiga lån på utvecklingsmarknader.
Opera är ett ord som lite beroende på vem du är antingen för tankarna till Birgit Nilsson, Malena Ernman och arkitektoniskt vräkiga byggnader i vissa världsmetropoler, alternativt till en smått klassisk norskutvecklad webbläsare som ingen (okej, väldigt få åtminstone) längre använder. Och just det där sista är vad vi ska fokusera på i det här sammanhanget. För med problemen att hävda sig i konkurrensen med de stora webbläsarna så har Operas nya kinesiska ägare valt att satsa på en lite mindre rumsren företeelse, nämligen låne-appar avsedda för utvecklingsmarknader. Det är framför allt i fattiga regioner i Asien samt i Afrika som man har lanserat appar som Okash, Opeasa, Cashbean och Opay. Förutom att apparna erbjuder hutlösa räntor på upp till 876 procent, så är de tämligen otydliga med återbetalningstiden. Kort sammanfattat så ser den längre ut än vad den faktiskt är, något som inte sällan sätter redan ekonomisk svaga människor i knipa och som dessutom inte rimmar med Googles villkor för Playbutiken.
"Det visade sig vara olagligt”
Tittar man på kommentarerna i Playbutiken så förekommer även många vittnesmål om att man använder sig av minst sagt horribla indrivningsmetoder. När en låntagare inte kan betala så ska textmeddelanden ha skickats ut, men inte bara till låntagaren utan även till vederbörandes kontakter i telefonboken. Avslöjandet kommer via Hindenburg Research, som har pratat med en tidigare anställd hos Opera. Enligt den personen så ska man ha slutat med att skicka meddelanden till låntagarnas kontakter ”eftersom det visade sig vara olagligt”. Men de höga räntorna och de korta återbetalningstiderna ska däremot finnas kvar. Opera har inte kommenterat saken ännu, men det hela riskerar onekligen att förstöra det ändå hyfsat goda rykte som Opera har lyckats bygga upp genom åren.