-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Vansinniga räntor och oetiska indrivningsmetoder
Opera anklagas för låne-appar med orimliga villkor

Det klassiska varumärket går en tveksam framtid till mötes, efter att man skiftat fokus till att syssla med tvivelaktiga lån på utvecklingsmarknader.
Opera är ett ord som lite beroende på vem du är antingen för tankarna till Birgit Nilsson, Malena Ernman och arkitektoniskt vräkiga byggnader i vissa världsmetropoler, alternativt till en smått klassisk norskutvecklad webbläsare som ingen (okej, väldigt få åtminstone) längre använder. Och just det där sista är vad vi ska fokusera på i det här sammanhanget. För med problemen att hävda sig i konkurrensen med de stora webbläsarna så har Operas nya kinesiska ägare valt att satsa på en lite mindre rumsren företeelse, nämligen låne-appar avsedda för utvecklingsmarknader. Det är framför allt i fattiga regioner i Asien samt i Afrika som man har lanserat appar som Okash, Opeasa, Cashbean och Opay. Förutom att apparna erbjuder hutlösa räntor på upp till 876 procent, så är de tämligen otydliga med återbetalningstiden. Kort sammanfattat så ser den längre ut än vad den faktiskt är, något som inte sällan sätter redan ekonomisk svaga människor i knipa och som dessutom inte rimmar med Googles villkor för Playbutiken.
"Det visade sig vara olagligt”
Tittar man på kommentarerna i Playbutiken så förekommer även många vittnesmål om att man använder sig av minst sagt horribla indrivningsmetoder. När en låntagare inte kan betala så ska textmeddelanden ha skickats ut, men inte bara till låntagaren utan även till vederbörandes kontakter i telefonboken. Avslöjandet kommer via Hindenburg Research, som har pratat med en tidigare anställd hos Opera. Enligt den personen så ska man ha slutat med att skicka meddelanden till låntagarnas kontakter ”eftersom det visade sig vara olagligt”. Men de höga räntorna och de korta återbetalningstiderna ska däremot finnas kvar. Opera har inte kommenterat saken ännu, men det hela riskerar onekligen att förstöra det ändå hyfsat goda rykte som Opera har lyckats bygga upp genom åren.