Operatörernas facit från andra kvartalet

Efter Telias rapport under fredagen har Sveriges fyra stora mobiloperatörer rapporterat för årets andra kvartal. Samtliga operatörer tog in nya abonnenter och det är åter igen mobilt bredband som driver utvecklingen, trots de sämre ekonomiska tiderna.

Publicerad Senast uppdaterad

De sämre tiderna verkar inte bita särskilt hårt på Sveriges fyra stora mobiloperatörer. Nya rekord har nu noterats för antalet abonnenter och dessutom ökar operatörernas intäkter, förutom Tele2 som redovisar en marginell nedgång.

Operatörernas satsningar på mobilt bredband är med facit i hand lyckosamma. Tele2 har nu passerat 200 000-abonnentnivån, medan de övriga operatörerna håller siffrorna hemliga men avslöjar ändå att inom detta område går det bra.

Överlag har det inte skett någon större ökning av samtalsminuter per abonnent och månad. Hur utvecklingen har varit för SMS, MMS och datatrafik framgår inte. Därför är det svårt att dra slutsatser om trenderna baserat på operatörernas kvartalsrapporter.

För ett år sedan hade Telia och Tele2 liknande lönsamhetsgrad, men nu har Telia dragit ifrån. Dels har Telias lönsamhet ökat medan Tele2:s har minskat men är ändå historiskt sett god. Telenor fortsätter att redovisa en lönsamhet under 20 procent på EBITDA-nivå medan Tre fortsätter sin långsamma men stadiga resa åt rätt håll.

Axplock från varje operatörs rapporter

Telia: Minskat affärsresande har inneburit minskad roaming som i sin tur innebär något lägre intäkter. Dessutom har EU tvingat fram sänkta roamingavgifter som ytterligare lök på laxen. Däremot har mobilt bredband och datatrafik från mobiltelefoner varit en positiv faktor för utvecklingen i Sverige. Antalet nya abonnenter ökade med 108 000 vilket stärker Telias ställning som operatören med flest kunder.

Tele2: Som enda större operatör i Sverige fortsätter bolaget att låta antalet abonnenter inom mobilt bredband offentliggöras. På 12 månader har antalet ökat med 61 procent till 218 000. Under andra kvartalet tillkom 33 000 kunder inom mobilt bredband. Utöver dessa tillkom 23 000 nya abonnenter inom vanlig mobiltelefoni. Operatören har nu infört en hårdare bedömning för antalet aktiva kontantkortskunder (se faktarutan).

Telenor: Negativ resultatpåverkan efter minskade intäkter från samtrafik och roaming. 34 000 nya abonnenter under kvartalet, till stor del kontrakt. Mobilt bredband fortsätter att sälja bra. På årsbasis har intäkt per kontraktskund och månad minskat 15% medan intäkten har ökat 41% för kontantkortskunderna till 72 norska kronor (motsvarande 86 svenska kronor).

Tre Skandinavien: operatören fortsätter att redovisa för Sverige och Danmark totalt. Det gör det svårare att jämföra operatören med de övriga tre svenska större operatörerna. Både mobilt bredband och vanlig mobiltelefoni bidrog till den förhållandevis stora abonnenttillväxten. Intäkt per kund och månad fortsätter att minska, men lönsamheten på EBITDA-nivå fortsätter att förbättras och var positiv även under årets andra kvartal.

För att knyta ihop säcken kan kvartalet sammanfattas med att operatörerna i stort sett behåller sina ställningar. Inget dramatiskt har hänt utöver Tele2:s nya sätt att rapportera antalet kontantkunder.

Flest nya abonnenter (1 april - 30 juni)

Telia: +108 000 (varav +21 000 kontantkort)

Tre(S+D): +87 000

Tele2: +56 000 (varav +33 000 mobilt bredband)

Telenor: +34 000 (varav -5 000 kontantkort)

Flest abonnenter

Telia: 5 520 000 (varav 44 procent kontant), +8,4% (5 091 000)

Tele2: 3 236 000* (andelen kontantkort ej officiell), +1,0% (3 203 000*)

Telenor: 1 946 000 (varav 17 procent kontant), +3,3% (1 884 000)

Tre(S+D): 1 384 000 (varav 11 procent kontant), +34,9% (1 026 000)

Varav mobilt bredband

Tele2: 218 000, +61% (135 000)

Telia: ingen uppgift

Telenor: ingen uppgift

Tre(SE+DK): ingen uppgift

Flest samtalsminuter per månad (AMPU)

Tele2: 234, ±0% (234)

Telenor: 227, +3% (221)

Telia: 191, -4% (198)

Tre(S+D): ingen uppgift

Störst intäkt per abonnent (ARPU), totalt

Tre(SE+DK): 357 kr, -13% (412)

Telenor: 277 kr, -3% (286)

Tele2: 204 kr, -7% (220)

Telia: 189 kr, -5% (198)

Störst intäkt per abonnent (ARPU), kontrakt/kontant

Telenor: 318 kr / 88 kr (-15% / +41%)

Telia: 277 kr / 78 kr (-8% / -7%)

Tele2: ingen uppgift

Tre(SE+DK): ingen uppgift

Störst omsättning (för mobilp>Telia: 3 595 MSEK, +5% (3 420 MSEK)

Tele2: 1 969 MSEK, -1% (1 983 MSEK)

Telenor: 1 936 MSEK, +3% (1 881 MSEK)

Tre(SE+DK): 1 376 MSEK, +10% (1 247 MSEK)

Störst lönsamhet (EBITDA/omsättning)

Telia: 39,2% (37,0%)

Tele2: 31,4% (35,7%)

Telenor: 17,4% (17,8%)

Tre(SE+DK): 6,6% (-3,8%)

*Tele2 använder numera en ny metod för antalet aktiva kontantkort. Nu gäller aktiv senaste 3 månaderna, jämfört med senaste 3-13 månaderna som förut. Därmed har 200 000 kontantkorts-kunder klassats som inaktiva. Antalet abonnenter med den tidigare definitionen hade varit 3 436 000.