-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Kapital och kunder
Pebble slår Kickstarterrekord – igen
På bara två dagar har Pebble Time samlat över 10 miljoner dollar.
Med 29 dagar kvar har Pebble Technology med sin nya klocka Pebble Time redan nu inte bara överträffat sitt mål på 500 000 dollar (cirka 4,2 miljoner kronor) i crowdfunding-kapital, utan slagit en del Kickstarter-rekord. Det tog endast 32 minuter för Pebble att nå sitt kapitalmål, och bara 49 minuter att samla en miljon dollar, vilket gör Pebbles kampanj till den kampanj som snabbast samlat en miljon i kapitallöfte. Per den 26 februari – det vill säga endast två dagar efter starten – hade företaget fått in kapitallöften om över 10 miljoner dollar (cirka 83 miljoner kronor) från sammanlagt över 47 000 så kallade backers.
Kapital och kunder
Kickstarter handlar dock inte bara om att ta in kapital utan det är en distributionskanal som når ut direkt till konsumenterna. I det fallet innebär kampanjen att Pebble Technology redan sålt närmare 56 000 exemplar av Pebble Time till ett snittpris på 183 dollar (cirka 1 500 kronor). Under 2014 sålde Pebble cirka en miljon klockor. Jämförelsevis såldes det under perioden 720 000 Android Wear-klockor, enligt analysfirman Canalys. För sin del ryktas Apple ha ambitionen att sälja så många som fem miljoner smarta klockor.