Annons

Augmented Reality

Pokémon Go låter dig fånga monster i verkligheten

Nintendos nya giv med mobilspel får sin första rejäla satsning i och med Pokémon Go.

Publicerad Uppdaterad

Nintendo gör mobilspel numera om ni skulle ha missat det. Hittills har satsningen bestått av sömniga remakes på spel ingen brydde sig om från början och annat oinspirerat, men under början av nästa år ser det ut att hända lite saker med både hård- och mjukvara.

Pokémon Go ska blanda den populära spelseriens grundelement med att samla, byta och slåss med olika monster, men den här gången ska det ske i verkligheten.

Niantic är företaget som utvecklar spelet åt Nintendo och de har sedan tidigare profilerat sig med augmented reality-spel (eller helt enkelt förstärkt verklighet, ni vet den där blandningen mellan mobilt och verklighet som spåddes bli hur stort som helst 2008 och som sedan mest blev en fis i mobilrymden tills nu när VR-trenden plockat upp det igen). Här handlar det om att uppmana spelare att komma ut och röra på sig, för det enda sättet att fånga de små monstren på är att leta rätt på dem genom telefonens gps.

Trailern nedan visar hur det ser ut på ett konceptstadium, men hur det faktiskt kommer att se ut när det släpps på riktigt under början av 2016 återstår att se. Gissningsvis handlar det också väldigt mycket om interaktionen med andra spelare snarare än att fullfölja någon slags story.

Som tillbehör till det hela, oklart i hur stor utsträckning än så länge, finns armbandet Pokémon Go Plus som ska fungera som ett verktyg för att fånga de små monstren. Om det kommer att krävas för spelet eller om det räcker med en telefon återstår att se, men bilder av bandet har hittills fått det att se onödigt stort och klumpigt ut.

När Nintendo pratade om att de ville hitta nya vägar med mobilspel istället för att göra remakes av befintliga spel (vilket vi förutsätter kommer det också) blev vi lite nyfikna på hur det skulle lösas och om det här görs på ett snyggt sätt kan det bli riktigt intressant (och om någon annan än Nintendo själva gör gränssnittet, för det är främsta irritationsmomentet hos nyligen släppta Pokémon Shuffle till mobilen).