https://www.mobil.se/nyheter/problem-och-omfattande-kritik-mot-operatoren-vimla
566431
Nyheter
"Försökskaniner i ett stort experiment"

Problem och omfattande kritik mot operatören Vimla

Det var i somras som Telenors lågprisoperatör Vimla introducerade sin nya tekniska plattform, men det som skulle innebära nya smarta tjänster har istället mötts av kritik från många kunder för den begränsade funktionen.

På Vimlas användarforum där kunder kan ställa frågor och diskutera den nya lösningen som kallas Vimla 2.0 kan man hitta en hel del kritik. Redan från början när det nya systemet lanserades medgav man från Vimlas sida att en nackdel med det nya systemet var att det inledningsvis inte skulle fungera utomlands i lika många länder som tidigare. Baserat på kundernas feedback verkar dock barnsjukdomarna och nackdelarna vara fler än så och som exempel uppger kunder att det varit problem att skicka mms, att telefonen tappar nätkontakten, problem med röstbrevlådan, att vissa nummerserier i det fasta telenätet inte går att ringa, debitering av betalnummer och att det inte fungerar att göra vidarekoppling från mobilen. Samtidigt reagerar flera kunder på att man som kund betalar fullt pris för att ingå i det som flera kunder beskriver som ett stort experiment. 

Molnbaserad plattform

Den nya plattform som Vimla 2.0 baseras på är en satsning signerad Telenor och Cisco där man ska kunna erbjuda en rad nya tjänster där Vimla Filter är ett exempel. Vimla Filter är en app där du väljer vilka som får ringa dig och när någon annan söker dig omvandlas det samtalet istället till en pushnotis i appen vilken du kan agera på om du så önskar. Tack vare en koppling till hitta.se ska du även få se namnet på den som söker dig direkt och inte bara numret.

Vimla är första operatören i världen som använder den nya plattformen som lanserades hösten 2017 och där Vimla alltså var den första kommersiella kunden när man drog igång i somras. Fortfarande är det dock för Vimla-kunder frivilligt att gå över till den nya plattformen även om de enligt flera kunder ofta uppmuntrar till byte genom att skicka sms om att uppdatera till det nya simkort som krävs.

Avstått kommentar

Mobil har sökt ansvariga på Vimla som avstått från att kommentera kritiken, men i ett inlägg på det egna forumet skriver Johan Littorin att det framförallt är två brister man jobbar för fullt med att lösa och det är att rätt inställningar för internet och mms ska aktiveras automatiskt samt att man ska kunna ringa och använda sin telefon i fler länder. Johan Littorin som är affärsområdesansvarig på Vimla skriver vidare att det i all teknisk utveckling finns utmaningar och att de arbetar för att lösa de problem som finns. Som användare är det idag frivilligt att gå över till den nya plattformen men enligt Johan Littorin kommer alla användare att flyttas över innan året är slut.