-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
Siktar mot Europa och USA
Ruzzle blir tv-program

Ruzzle-skaparen Mag Interactive vill ta sitt succéspel Ruzzle till tv-rutan.
Ordspelet Ruzzle fick en uppföljare förra veckan i form av Ruzzle Adventure. Snart kan det även vara aktuellt med Ruzzle i tv-rutan. Mag Interactive, utvecklarföretaget bakom Ruzzle, har nämligen inlett ett samarbete med produktionsbolaget High Noon Entertainment som går ut på att bolagen tillsammans ska anpassa Ruzzle och Ruzzle Adventure till ett format för TV-program med den europeiska och den amerikanska marknaden i sikte.
Mobil Business har talat med David Nordberg, marknadschef på Mag Interactive, om planerna.
Hur långt har High Noon kommit med konceptet?
– Vi har kommit långt och har i stort sett redan ett färdigt TV-format. Vi hittade snabbt varandra i samarbetet och har haft stort utbyte av varandras erfarenheter. Det känns väldigt spännande att på så kort tid kommit så långt.
På vilken marknad är det tänkt att Ruzzle som TV-program kommer ut först?
– Med över 50 miljoner nedladdningar över hela världen är Ruzzle ett välkänt globalt varumärke, vilket är det grundläggande kriteriet för att HighNoon ska vilja göra ett TV-format av ett spel. Målsättningen är därför att nå ut globalt från start.
Har ni sålt tv-rättigheterna?
– Att vi tillkännager vårt samarbete med HighNoon Entertainment är till stora delar det officiella startskottet på införsäljningen av TV-rättigheterna. Vi vet att det finns ett starkt intresse hos TV-kanaler över hela världen för ett Ruzzle-TV-format och HighNoons Entertainments styrka är just att de har tillgång till ett globalt nätverk av TV-kanaler.
Vad har ni för ambitioner med satsningen?
– Vår övergripande ambition är att leverera underhållande spel som samtidigt är stimulerande för hjärnan. Det har vi alltid varit måna om att göra till en så bred publik som möjligt. Att Ruzzle nu blir TV-format är därför bara ett av flera medvetna steg vi tar för att bredda upplevelsen av Ruzzle. Sedan tidigare har vi bland annat lanserat Ruzzle som sällskaps- och brädspel i flera länder. På mobilen finns Ruzzle till i stort sett alla plattformar: iOS, Android, Windows Phone, Amazon Kindle, Blackberry och snart till Nokia X.
Ska programmet även kunna engagera nuvarande Ruzzle-spelare?
– Tanken är att både engagera de 50 miljoner användare som redan laddat ner Ruzzle i mobilen och samtidigt nå ut till nya användare. Vår ambition är även att kunna koppla ihop TV och mobil i en gemensam användarupplevelse.