-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
Kan gå med i strömmen
Rykte: Facebook vill strömma musik

Enligt nya uppgifter planerar Facebook att lansera en egen musiktjänst.
Det är källor till den affärsinriktade musiksidan Music Ally som hävdar att Facebook utvecklar en egen musiktjänst. Satsningen tycks vara ambitiös och ska komplettera de befintliga innehåll som redan idag finns på Facebook kopplat till artister, musik och deras fans.
Facebook har använt sig av videoannonsering sedan mars förra året. Det sociala nätverket har sedan dess börjat introducera videoklipp som spelas upp automatiskt direkt i flödet på sajten och källorna säger att musikvideor kommer att introduceras inom de närmsta månaderna följt av en egen musiktjänst någon gång efter det.
Ett grundläggande och väl utbyggt ekosystem för musikströmmande finns som sagt redan på Facebook. Artister med egna sidor och communityn “Music on Facebook” har funnits sedan 2009 vilket gör musik till en välintegrerad del av tjänsten. Dessutom kan fans interagera med sina fans genom Q&A, se turnédatum och följa händelser via video med sina favoritartister. Facebook har med andra ord mycket innehåll på plats redan och kan när man kompletterar med en streamingtjänst erbjuda betydligt mer interaktion mellan användare och artist än aktörer som Apple Music och Spotify. Sedan 2011 har Spotify en omfattande integrering mot Facebook där du bland annat kan se vad dina vänner spelar för musik och enkelt dela med dig av spellistor, enskilda låtar och album med andra användare.
Facebook har tidigare gjort sig kända för att köpa upp de tjänster man velat erbjuda. Oculus, företaget som för första gången har fått igång intresset för virtuell verklighet köptes för två miljarder dollar, den omåttligt populära meddelandeappen Whatsapp för 19 miljarder dollar och fotofokuserade sociala nätverket Instagram för en miljard dollar. I det här fallet menar källorna dock att man siktar på att utveckla mjukvaran från grunden själv.