-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Kan gå med i strömmen
Rykte: Facebook vill strömma musik
Enligt nya uppgifter planerar Facebook att lansera en egen musiktjänst.
Det är källor till den affärsinriktade musiksidan Music Ally som hävdar att Facebook utvecklar en egen musiktjänst. Satsningen tycks vara ambitiös och ska komplettera de befintliga innehåll som redan idag finns på Facebook kopplat till artister, musik och deras fans.
Facebook har använt sig av videoannonsering sedan mars förra året. Det sociala nätverket har sedan dess börjat introducera videoklipp som spelas upp automatiskt direkt i flödet på sajten och källorna säger att musikvideor kommer att introduceras inom de närmsta månaderna följt av en egen musiktjänst någon gång efter det.
Ett grundläggande och väl utbyggt ekosystem för musikströmmande finns som sagt redan på Facebook. Artister med egna sidor och communityn “Music on Facebook” har funnits sedan 2009 vilket gör musik till en välintegrerad del av tjänsten. Dessutom kan fans interagera med sina fans genom Q&A, se turnédatum och följa händelser via video med sina favoritartister. Facebook har med andra ord mycket innehåll på plats redan och kan när man kompletterar med en streamingtjänst erbjuda betydligt mer interaktion mellan användare och artist än aktörer som Apple Music och Spotify. Sedan 2011 har Spotify en omfattande integrering mot Facebook där du bland annat kan se vad dina vänner spelar för musik och enkelt dela med dig av spellistor, enskilda låtar och album med andra användare.
Facebook har tidigare gjort sig kända för att köpa upp de tjänster man velat erbjuda. Oculus, företaget som för första gången har fått igång intresset för virtuell verklighet köptes för två miljarder dollar, den omåttligt populära meddelandeappen Whatsapp för 19 miljarder dollar och fotofokuserade sociala nätverket Instagram för en miljard dollar. I det här fallet menar källorna dock att man siktar på att utveckla mjukvaran från grunden själv.
