Huaweis grundare när sanktionerna kom: "Jag fick hjärnsläpp"
Så har Huawei klarat sanktionerna: 13000 komponenter har bytts ut
I samband med nyår, för några månader sedan alltså, slog Huaweis styrelseordförande fast att bolaget inte längre var i krisläge. Nu har grundare Ren Zhengfei gått ut och berättat hur Huawei klarar av de sanktioner som riktas mot bolaget.
Utbytta komponenter och kretskort tillbaka till ritbordet. Under de senaste tre åren har Huawei bytt ut 13 000 komponenter och designat om 4000 kretskort för olika produkter i sitt utbud, detta för att anpassa dessa till den verklighet sanktionerna tvingar bolaget in i.
I nyårsmeddelandet som styrelseordförande Eric Xu skickade ut sades det att från krisläge har nu de amerikanska sanktionerna blivit vardag för det kinesiska bolaget, eller business as usual som han kallade det. Grundaren Ren Zhengfei gav sin bild av hur sanktionerna påverkat Huaweis verksamhet i ett tal den 24 februari, men det är först nu som det återges i artikel i South China Morning Post.
Huaweis grundare när USA införde sanktioner: “Jag fick hjärnsläpp”
I talet sade Ren Zhengfei vidare att han när han var ung var imponerad av all teknik från väst och fortfarande är det, men plötsligt när sanktionerna infördes kunde Huawei inte längre handla med företagen som stod bakom mycket av denna teknik och verktyg. “Jag fick hjärnsläpp”, sade Ren Zhengfei om tillfället när han fick reda på införandet av sanktioner,, enligt en utskrift av talet. Han säger även att han än idag inte är "anti-väst".
Huawei är fortfarande fast beslutna att fortsätta i sin roll smartphonetillverkare, men har i och med sanktionerna breddat sitt sortiment med andra produktkategorier och har även på företagssidan utökat med lösningar för att hjälpa olika branscher att digitalisera sin verksamhet.
Närmast väntar vi på Huaweis bekräftade lanseringar av Huawei P60 Pro och vikbara Mate X3, möjligen tillsammans med ett antal ytterligare produkter. Den lanseringen sker för den kinesiska marknaden och det finns ännu inga uppgifter om eller när de produkter vi får se kommer även till Europa och Sverige.