-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Lyckas inte locka användarna
Så pass impopulära är Samsungs egna appar

Galaxy S3- och S4-användare ratar Samsungs egenutvecklade program. Appar som exempelvis ChatOn och S Memo används i snitt bara i sju minuter per månad, visar en ny undersökning.
Samsung storsatsar på en mjukvarustrategin där tillverkaren skickar med ett gäng förinstallerade applikationer på sina smarta mobiltelefoner och surfplattor.
Tillverkarnas programsviter av det här slaget brukar omnämnas som ”bloatware” - ibland kallat pösprogram på svenska. Det brukas sägas att de flesta användarna har ringa eller ingen som helst praktiskt användning av bloatware-program.
En ny undersökning från Strategy Analytics visar exakt hur lite tid som Galaxy S3- och S4-användare faktiskt lägger på de appar som tillverkaren förinstallerat.
Den genomsnittliga användningstiden per månad av appar som S Voice, S Memo och Chaton landar på under sju minuter. Det kan jämföras med över två timmar (146,7 minuter) per månad för Youtube - och sammanlagt 11 timmar för Facebook.

Inte heller Samsung Hub och Samsung App Store lyckas locka användarna. I snitt tillbringar S3- och S4-användarna 0,6 minuter per månad i Samsungs butiker. Motsvarande siffra för Google Play ligger på 64 minuter.
Brukar du använda Samsungs egna appar? Lämna gärna en kommentar!