-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Lyckas inte locka användarna
Så pass impopulära är Samsungs egna appar
Galaxy S3- och S4-användare ratar Samsungs egenutvecklade program. Appar som exempelvis ChatOn och S Memo används i snitt bara i sju minuter per månad, visar en ny undersökning.
Samsung storsatsar på en mjukvarustrategin där tillverkaren skickar med ett gäng förinstallerade applikationer på sina smarta mobiltelefoner och surfplattor.
Tillverkarnas programsviter av det här slaget brukar omnämnas som ”bloatware” - ibland kallat pösprogram på svenska. Det brukas sägas att de flesta användarna har ringa eller ingen som helst praktiskt användning av bloatware-program.
En ny undersökning från Strategy Analytics visar exakt hur lite tid som Galaxy S3- och S4-användare faktiskt lägger på de appar som tillverkaren förinstallerat.
Den genomsnittliga användningstiden per månad av appar som S Voice, S Memo och Chaton landar på under sju minuter. Det kan jämföras med över två timmar (146,7 minuter) per månad för Youtube - och sammanlagt 11 timmar för Facebook.
Inte heller Samsung Hub och Samsung App Store lyckas locka användarna. I snitt tillbringar S3- och S4-användarna 0,6 minuter per månad i Samsungs butiker. Motsvarande siffra för Google Play ligger på 64 minuter.
Brukar du använda Samsungs egna appar? Lämna gärna en kommentar!
