MTGx, Google, Spotify bakom nytt initiativ

Så ska fler kvinnor lockas till teknikbranschen

På lördagen den 8 mars är det Internationella Kvinnodagen. Teknikbranschen har historiskt sett lockat fler män än kvinnor. Det vill MTGx, Spotify och Google ändra på.

Publicerad Senast uppdaterad

På Internationella Kvinnodagen lanserar MTGx, tillsammans med Google och Spotify, Women in Tech och WIT ett evenemang med internationella kvinnliga förebilder. Ambition att locka fler kvinnor till teknik- och mediabranschen. Bland talarna finns Cristina Stenbeck, styrelseordförande för Kinnevik, Michelle Guthrie, vd, Partner Business Solutions Asia på Google och Rochelle King, global vice president Design och UX på Spotify. Det är ett i en rad initiativ som MTGx medverkat i för att attrahera fler kvinnor till den traditionellt sett mansdominerade branschen. 

– Vi har sponsrat och stöttat olika initiativ, varav många är fokuserade på kvinnor inom tech och start-up, säger Rikard Steiber, vd för MTGx, Chief Digital Officer på MTG (Modern Times Group), och initiativtagare till Women in Tech, till Mobil Business

Initiativen innefattar deltagande i eventen Faces of Tech och IGE Day samt lanseringen av Techeq, ett initiativ som jobbar med att öka jämställdheten inom IT- och teknikbranschen. 

Rikard Steiber rekryterades för ett drygt år sedan från Google, där han var global marknadschef för mobil och social reklam, för att leda MTGx, ett initiativ vars ambition är att accelerera takten av digital innovation och expansion inom MTG-koncernen. Att få in fler kvinnor och fler medarbetare med en varierad internationell bakgrund har MTGx aktivt jobbat med.

–  Traditionellt har det varit svårt att locka kvinnor att välja en teknisk utbildning eller en karriär inom tech. Många har en fördomsfull bild hur det är att jobba med tech, säger han. […] Vårt mål är att genom olika satsningar fortsätta att stötta kvinnor och rekrytera fler, säger han.

Och sedan MTGx startades har 80 medarbetare rekryterats, varav ca 35 procent är kvinnor.

– Vi vill få ner inträdesbarriärerna genom att bygga en företagskultur där både män och kvinnor trivs och utvecklas. Vi vill också vara mer tillgängliga och visa hur roligt det är att jobba med tech och digitala media, säger Steiber.

Spotifys personalchef: Viktigt att återspegla vår användarbas
På Spotify, även de initiativtagare till Women in Tech, handlar fler kvinnor i branschen om att få en balanserad arbetsmiljö men även om att som företag återspegla användarna.

– Mångfald gynnar alla, säger Katarina Berg, global personalchef på Spotify, till Mobil Business.

Hon säger att det dels bidrar det till att skapa en bättre arbetsplats.
– Men som ett globalt företag är det viktigt att vi återspeglar vår användarbas. Vårt mål är att göra all världens musik tillgänglig för alla, och vi behöver helt enkelt ett diversifierat team för att kunna uppfylla det, fortsätter hon.

Även Spotify är delaktiga i en rad olika initiativ som syftar till att öka intresset och inspirera. 

– Allt från nätverk och event, till studentaktiviteter och internt arbete. Det är viktigt att synas och agera på olika nivåer - via Women in Tech har vi möjlighet att lära oss av varandra som arbetsgivare och från kvinnor som jobbar inom branschen. Sedan är det så klart viktigt att vara ute och möta studenter och yngre tjejer för att väcka deras intresse. Som jag ser det börjar dock det viktigaste arbetet internt, för att vara en bra arbetsgivare för morgondagens medarbetare, så måste vi vara en bra arbetsgivare redan idag, säger Katarina Berg.

Mobil:Business är på plats på Women in Tech 2014. Följ vår rapportering om eventet via Twitter: @Mobilbusiness_