Intervju med Perfecto Mobile

Så testar du din app på rätt sätt

Närmare hälften av appbuggar upptäckts av användarna. Men det går att förebygga fel.

Publicerad Uppdaterad

Facebook sägs inte ha testat sin app när Ios 8 skulle lanseras. Resultatet blev tusentals klagomål. Samma sak sägs ha hänt Starbucks. Att sådana stora varumärken, med enorma budgetar, kan ha missat en sådan grundläggande sak som apptestning låter som fiktion. Dessa två exempel, som anges av Gigi Pridor, Vice President Marketing på apptestningsföretaget Perfecto Mobile, är dock bara två av många, enligt honom.

– När vi frågade våra kunder sa 44 procent att kritiska buggar hade upptäckts av appanvändarna själva. Det är en häpnadsväckande siffra, säger Gigi Pridor.

Gigi Pridor, Vice President Marketing på Perfecto Mobile

Fler appar att testa, fler konkurrenter 
Perfecto Mobile har funnits i åtta år och har under årens lopp fått se och uppleva en otrolig tillväxt inom apptestning. Antalet appar fortsätter att växa och därmed behovet av att testa dessa. 

För att göra detta har företaget tillgång till tusentals enheter utspridda på 150 olika platser runt om i världen, samt beräkningskraften av 20 datacenter. Apptestningslösningen består av ett mobilt moln, mjukvara som tjänst, monitoringverktyg samt det Pridor kallar för en vindtunnel.

– Det är viktigt att inte bara testa nya applikationer utan även enhetens miljö och hur appen fungerar kring andra applikationer, förklarar han.

Pridor erkänner att konkurrensen inom området apptestning samtidigt blivit hårdare och kommer att fortsätta hårdna. Han anser dock att ingen kan leverera det de gör, just för att de testar på verkliga enheter, i olika miljöer, på olika nätverk. Den största konkurrensen kommer istället från ett något oväntat håll: de som utvecklar appar.

– Det finns, jämfört med för ett år sedan, tre gånger så många spelare på marknaden, vilket är tecken på att efterfrågan växer. För ett år sedan befann sig 80 procent av företagen i första fasen av mognadskurvan vad gäller apputveckling: den hade blivit kritisk. Om ett år kommer allt istället handla om att lägga till funktioner.

Han fortsätter:

– Vi har traditionella konkurrenter men de har en annan approach. Våra största konkurrenter är istället företag som kör DIY (do-it-yourself), säger Pridor.

Att göra allt själv är enligt Pridor inte nödvändigtvis en lönsam approach. Han hänvisar till en kund, en bank, och menar att de sparat 380 000 dollar på en enda apputvecklingscykel genom att anlita dem.

Så testar man rätt
För att hjälpa sina kunder att navigera i enhetsdjungeln har Perfecto Mobile tagit fram ett globalt index. Det rangordnar vilka enheter som är mest relevanta att testa en app på beroende av vilken region appen ska lanseras i. (mer om detta här). Utöver det finns det tre huvudmoment man ska gå igenom för att testa på rätt sätt, enligt Pridor.

För det första måste man testa användarupplevelsen såsom man vill att den ska bli, det vill säga med en verklig enhet i en verklig miljö på en verklig plats. 

– Man måste ha koll på vilka användarna är. Och man ska inte få feedback först efter att allting gått i stöpet.

Det andra momentet handlar om automatisering.

– Time to market är a och o här. Även om man anlitar 1 000 testare kommer det inte räcka för att täcka alla möjliga användarscenarion.

Slutligen bör man integrera med alla de olika verktyg man redan använder.

Integration är nyckelordet här. Säkerställ att du väljer en lösning som perfekt kan integreras med det du redan gör, säger Pridor.

Detta är svårt att testa
Men även om man går genom dessa moment finns det begränsningar för vad man kan testa.

– Det finns exempelvis alltfler sensorer i enheter och man kan inte testa alla. Kameran är också svår att testa. Det finns även nya enheter som använder sig av ögonscanning och dessa är också svåra att testa, säger Pridor. 

Att det finns olika plattformar som uppdateras mer eller mindre regelbundet gör även det testningen svårare.  Nya enheter, som smarta klockor, är ytterligare en utmaning.

– Det blir mer komplicerat i och med att nya typer av enheter kommer upp på marknaden. 30 procent av mina möten i veckan handlade om wearables, vilket vi stöder i molnet. Snart kommer vi att stödja Apple Watch.