-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Fortsätter sälja mobiler i Kina, men möter svår lokal konkurrens
Samsung flyttar all sin mobiltillverkning från Kina
Samsung kommer att fortsätta sälja telefoner i Kina, men att tillverka dem där är inte längre aktuellt. Nu bommar Samsung igen sin sista mobilfabrik i Kina.
Det var väntat att Samsung skulle lägga ned sin sista mobilfabrik i Kina. Den koreanska elektronikjätten har stegvis skurit ned i landet och för bara några månader sedan genomförde man omfattande nedskärningar på sin sista fabrik i staden Huzhou. Nu är den fabriken stängd helt och hållet. Det är ingen liten verksamhet som man har bommat igen. Fabriken producerade så sent som 2017 inte mindre än 64 miljoner telefoner, vilket var en rejäl andel av Samsungs totala globala tillverkning det året (totalt 394 miljoner telefoner). Många andra techjättar har valt att upphöra med tillverkning i Kina, inte minst till följd av de skenande lönekostnaderna i landet. Huruvida den saken har spelat in när det gäller Samsungs beslut är däremot oklart, även om det förmodligen bidragit till att man tagit steget fullt ut till slut. Produktionen kommer nu hur som helst att flyttas till andra fabriker runt om i världen. Samsung har till exempel ökat produktionskapaciteten vid sina anläggningar i Vietnam och Indien.
Tappat marknadsandelar i försäljningen
Det här innebär inte att Samsung lämnar den kinesiska marknaden. Telefonerna kommer även fortsättningsvis att säljas på jättemarknaden. Men att man haft det tufft i konkurrensen med lokala varumärken är ställt bortom allt rimligt tvivel. Samsungs marknadsandel har fallit från marknadsledande 20 procent i landet till bara 1 procent på några få år. Enligt analytikern Park Sung-soon vid Cape Investments & Securities så lär Samsung sannolikt inte hysa några större förhoppningar om att kunna återta de förlorade andelarna. ”I Kina vänder man sig till de inhemska tillverkarna när det handlar om budgettelefoner, medan man köper Apple eller Huawei i high end-segmentet” konstaterar han. Även Sony stängde ned sin smartphonefabrik i Kina tidigare i år.