På grund av EU-direktiv

Samsung Pay slutar fungera med magnetläsare

Samsung Pay förlorar ett av sina säljargument när man nu tvingats ta bort stödet för betalning i magnetläsare.

Publicerad Uppdaterad

När det gäller att använda mobilen eller klockan till kontaktlösa betalningar har Samsung legat i framkant jämfört med till exempel Google Pay och Apple Pay. Samsung Pay stöds av fler banker än någon annan betaltjänst, och dessutom hade man trumfkortet att deras betalningsmetod fungerade även i betalterminaler utan stöd för kontaktlösa betalningar.

Detta åstadkom man genom ett chip som simulerade det magnetfält som uppstår när man drar en magnetremsa i en kortläsare. Detta chip som man satte in i både klockor och mobiler gjorde det alltså möjligt att betala i alla terminaler där man kunde dra kortets magnetremsa.

Nu är det dock slut med det. Orsaken är ett EU-direktiv om tekniska tillsynsstandarder för sträng kundautentisering vid betalning, som blev en del av den svenska lagen om betaltjänster (2010:751) redan den 27 november 2017. Lagen ställer alltså krav på säkerheten vid kontaktlösa betalningar som Samsung bedömer att deras magnetremseteknik inte klarar av att uppfylla. Därför fungerar butiksbetalningar med Samsung Pay från och med den 14 september enbart i betalterminaler med stöd för NFC.

När Samsung Pay lanserades i Sverige för 2,5 år sedan var stöd för kontaktlösa betalningar, "blippande", långtifrån en självklarhet i svenska butiker, men sedan detta har mycket hänt. I dag har de flesta butikskedjor stöd för nfc, och även småföretagare som använder tjänster som Izettle kan oftast "blippa" kort med nfc. Därför har förmodligen försvinnandet av Samsungs magnetremse-teknik mindre betydelse än vad det skulle haft för något år sedan.