-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
Lite för blött för konsumentkommissionen
Samsung stäms för vilseledande marknadsföring i Australien
Samsung kan komma att få ta strid för sin reklam i det australiska rättssystemet, då man nu anklagas för att vilseleda konsumenterna.
Det är den australiska konkurrens- och konsumentkommissionen (ACCC) som inte är överdrivet förtjusta i den reklam som Samsung använt sig av i landet. Det handlar om annonser som visar hur den koreanska elektronikjättens telefoner används i vatten på ett sätt som man menar rimmar dåligt med den typ av IP-klassning telefonerna har. Det är framför allt användandet i saltvattenmiljöer man vänder sig emot, då Samsung klart och tydligt själva konstaterat att telefonernas hållbarhet bara testats i sötvatten. Kampanjen går dessutom under vinjetten ”Built for Australia”, vilket retat ACCC ytterligare. Enligt kommissionens ordförande Rod Sims så förnekar man konsumenterna att göra ”ett informerat val”. Vattentåligheten som framgår av IP-klassningens andra siffra rör alltid användande i sötvatten och gäller alltså inte det betydligt mer frätande saltvattnet i haven. Det återstår nu att se huruvida den australiska rätten väljer att ta upp den stämningsansökan som ACCC lämnat in.