-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Lite för blött för konsumentkommissionen
Samsung stäms för vilseledande marknadsföring i Australien

Samsung kan komma att få ta strid för sin reklam i det australiska rättssystemet, då man nu anklagas för att vilseleda konsumenterna.
Det är den australiska konkurrens- och konsumentkommissionen (ACCC) som inte är överdrivet förtjusta i den reklam som Samsung använt sig av i landet. Det handlar om annonser som visar hur den koreanska elektronikjättens telefoner används i vatten på ett sätt som man menar rimmar dåligt med den typ av IP-klassning telefonerna har. Det är framför allt användandet i saltvattenmiljöer man vänder sig emot, då Samsung klart och tydligt själva konstaterat att telefonernas hållbarhet bara testats i sötvatten. Kampanjen går dessutom under vinjetten ”Built for Australia”, vilket retat ACCC ytterligare. Enligt kommissionens ordförande Rod Sims så förnekar man konsumenterna att göra ”ett informerat val”. Vattentåligheten som framgår av IP-klassningens andra siffra rör alltid användande i sötvatten och gäller alltså inte det betydligt mer frätande saltvattnet i haven. Det återstår nu att se huruvida den australiska rätten väljer att ta upp den stämningsansökan som ACCC lämnat in.