-
PLUS
Tips och tricks: 8 smarta knep för Huaweis smarta klockor
-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
Lite för blött för konsumentkommissionen
Samsung stäms för vilseledande marknadsföring i Australien

Samsung kan komma att få ta strid för sin reklam i det australiska rättssystemet, då man nu anklagas för att vilseleda konsumenterna.
Det är den australiska konkurrens- och konsumentkommissionen (ACCC) som inte är överdrivet förtjusta i den reklam som Samsung använt sig av i landet. Det handlar om annonser som visar hur den koreanska elektronikjättens telefoner används i vatten på ett sätt som man menar rimmar dåligt med den typ av IP-klassning telefonerna har. Det är framför allt användandet i saltvattenmiljöer man vänder sig emot, då Samsung klart och tydligt själva konstaterat att telefonernas hållbarhet bara testats i sötvatten. Kampanjen går dessutom under vinjetten ”Built for Australia”, vilket retat ACCC ytterligare. Enligt kommissionens ordförande Rod Sims så förnekar man konsumenterna att göra ”ett informerat val”. Vattentåligheten som framgår av IP-klassningens andra siffra rör alltid användande i sötvatten och gäller alltså inte det betydligt mer frätande saltvattnet i haven. Det återstår nu att se huruvida den australiska rätten väljer att ta upp den stämningsansökan som ACCC lämnat in.