-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Batteribyte hjälpte inte
Samsung stoppar försäljningen av Note 7 igen

Samsung har återigen avbrutit försäljningen av Note 7 efter att telefonen fortsatt spontanantändas efter att batteriet bytts ut.
Att behöva stoppa och återkalla en ny flaggskeppsprodukt är alltid en katastrof, men att behöva göra det två gånger efter att ha misslyckats med att åtgärda problemet är förmodligen det värsta Samsung råkat ut för.
När de första rapporterna om att Samsung Galaxy Note 7 fattade eld kom in var Samsung snabba med att identifiera problemet till batterier från en av deras underleverantörer. Man avbröt försäljningen och återkallade mobilerna med dessa batterier.
Redan då fanns det avvikande röster som hävdade att problemet snarare var ett grundläggande konstruktionsfel. Man hade för att skynda på produktionen och få så imponerande egenskaper på mobilen som möjligt skarvat med säkerhetsmarginalerna, så att mobilen blev för varm inuti, sades det.
När det fortsatte att komma in rapporter om självantändande Note 7:or, denna gång sådana som enligt Samsung skulle vara kontrollerade och garanterat säkra, blev det ett ännu hårdare slag för företagets trovärdighet. Återförsäljare och tredjepartstillverkare drog öronen åt sig, och Samsung hade knappast något annat val än att stoppa försäljningen än en gång. Det officiella uttalandet, i svensk översättning, lyder:
"Vi arbetar tillsammans med de inblandade tillsynsmyndigheterna för att undersöka de senaste rapporterade fallen med Galaxy Note 7. Eftersom konsumentens säkerhet fortsätter vara vår högsta prioritet kommer Samsung be samtliga återförsäljare och operatörer globalt att stoppa försäljning och utbyte av Galaxy Note 7 medan undersökningen pågår.
Vi fortsätter att noggrannt arbeta med de inblandade tillsynsmyndigheterna för att ta alla nödvändiga steg för att lösa situationen. Konsumenter med antingen en ursprunglig Galaxy Note 7 eller en ersättningsenhet av Note 7 bör stänga av enheten och sluta använda den, och utnyttja de tillgängliga åtgärderna."
Det sistnämnda syftar förmodligen på Samsungs erbjudande att byta ut sin Note 7 mot till exempel en Galaxy S7 Edge.
Framtiden för Note 7 ser nu högst osäker ut. Ett grundläggande konstruktionsfel är betydligt svårare att åtgärda än ett felaktigt batteri, och om man inte relativt snabbt lyckas hitta och åtgärda felet är det frågan om det inte är bättre för Samsung att helt enkelt skrota Note 7 och koncentrera sig på att inte upprepa misstagen i framtiden.