-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Huawei starkt framåt
Samsung tappar mark till kinesiska tillverkare

Att de kinesiska tillverkarna utgjort en smärre huvudvärk för koreanska Samsung under en tid är allmänt känt. Och den huvudvärken lär förvärras efter de senaste siffrorna från både IDC och Strategy Analytics, som visar att trenden håller i sig.
Den nedåtgående trenden för Samsung började redan förra julen och har sedan hållit i sig konstant hela vägen. Under årets tredje kvartal tappar Samsung runt 13 procent i marknadsandelar globalt, ett dropp som dessutom föregicks av en nedgång med 10 procent under andra kvartalet, och dessförinnan 2 procent respektive 4 procent nedåt under kvartalen före det. Och det är tydligt att det är de kinesiska konkurrenterna som sakta men säkert börjat äta upp försprånget Samsung har som världens i särklass största smartphone-leverantör.
Xiaomi och Huawei framåt
Samsung är alltjämt störst i världen, men Huawei håller ställningarna gentemot Apple som näst störst och noteras för 32 procent fler leveranser under kvartalet. Det är framför allt framgångarna med P20-telefonerna som ligger bakom det starka kvartalet. Xiaomi går också framåt starkt, närmare bestämt med 20 procent, vilket räcker för att man ska placera sig på fjärde plats som leverantör globalt. Flera analytiker menar att det är nu är hög tid för Samsung att göra någonting åt saken, om man inte ska tappa ännu mer mark. Framför allt behöver man framgångar inom mellan- och budgetsegmenten i Asien.