-
PLUS
Airpods: 10 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
Nu bara nionde populäraste varumärket
Samsung tappar marknadsandelar till kinesiska konkurrenter

Så sent som för två år sedan låg Samsungs marknadsandel i Kina på 20 procent. Men nu ser den koreanska elektronikjättens andel på smartphonesidan ut att sjunka till under 2 procent i landet.
Det är förstås de kinesiska budgetmärkena som snabbt plockat marknadsandelar från Samsung i Kina. Huawei, Oppo, Xiaomi och Vivo har alla blivit för svåra att tampas med för Samsung under de senaste två åren. Det hela återspeglas också i varumärkets popularitet. Samsung ligger nu på en niondeplats i landet. Detta enligt siffror från analysfirman Strategy Analytics, som även ger vid handen att marknadsandelen nu är på väg ned under 2 procent, från glansdagarnas 20 procent 2015.
Stora neddragningar
Situationen i landet har också bidragit till att Samsung nu skurit ned sin verksamhet i Kina med nästan 20 000 arbetstillfällen. Man sätter dock en viss förhoppning till att en ny lokal chef ska kunna bättra på siffrorna framöver. Exakt hur det ska gå till återstår att se, men än så länge ligger prognosen på att Samsungs marknadsandel når rekordlåga 1,6 procent så snart som i januari 2018. Även Apple har visat sig vara en tuff nöt för Samsung att knäcka i just Kina, där det amerikanska varumärket etablerat sig som lyxvalet nummer ett.