-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Nu bara nionde populäraste varumärket
Samsung tappar marknadsandelar till kinesiska konkurrenter
Så sent som för två år sedan låg Samsungs marknadsandel i Kina på 20 procent. Men nu ser den koreanska elektronikjättens andel på smartphonesidan ut att sjunka till under 2 procent i landet.
Det är förstås de kinesiska budgetmärkena som snabbt plockat marknadsandelar från Samsung i Kina. Huawei, Oppo, Xiaomi och Vivo har alla blivit för svåra att tampas med för Samsung under de senaste två åren. Det hela återspeglas också i varumärkets popularitet. Samsung ligger nu på en niondeplats i landet. Detta enligt siffror från analysfirman Strategy Analytics, som även ger vid handen att marknadsandelen nu är på väg ned under 2 procent, från glansdagarnas 20 procent 2015.
Stora neddragningar
Situationen i landet har också bidragit till att Samsung nu skurit ned sin verksamhet i Kina med nästan 20 000 arbetstillfällen. Man sätter dock en viss förhoppning till att en ny lokal chef ska kunna bättra på siffrorna framöver. Exakt hur det ska gå till återstår att se, men än så länge ligger prognosen på att Samsungs marknadsandel når rekordlåga 1,6 procent så snart som i januari 2018. Även Apple har visat sig vara en tuff nöt för Samsung att knäcka i just Kina, där det amerikanska varumärket etablerat sig som lyxvalet nummer ett.