Flera vittnesmål om saken

Samsung utreder app som påstås skicka bilder till kontakter slumpmässigt

För en tid sedan kom uppgifter om att Samsungs meddelande-app på eget bevåg skickar till synes slumpmässigt utvalda bilder från användarnas telefoner till personer i deras kontaktlistor. Det är oklart hur omfattande problemen är och om det verkligen är Samsungs app som orsakar problemen, men Samsung har hur som helst bekräftat att man känner till rapporterna om saken och att man nu tittar närmare på det hela.

Publicerad Uppdaterad

Vittnesmålen kring problemen med Samsungs meddelande-app är lyckligtvis fortfarande få. Det tycks dessutom vara extra många användare som använder den amerikanska operatören T-Mobile som drabbats, och huruvida det är Samsungs meddelande-app ihop med vissa operatörer, eller om det är något annat som spökar är oklart. Men buggen är minst sagt skrämmande. Det handlar i korthet om att meddelande-appen skickar slumpmässigt utvalda bilder från telefonens lagringsminne till slumpmässigt utvalda kontakter. Vissa användare vittnar om att det hela tycks ske utan någon som helst givet mönster, medan andra hävdar att det handlar om omsändningar av bilder man tidigare skickat. En person vittnar på Reddit om hur hans flickvän fått hela hans bildgalleri skickat till sig via appen. Det som gör saken ännu mer förvirrande är att det inte finns några loggar som visar att meddelandena har skickats. 

Oklart vad som hänt

Samsung har fram tills nu inte kommenterat uppgifterna, men har nu kommit med ett uttalande till sajten Mashable som lyder: ”Vi är medvetna om rapporterna om saken och vårt tekniska team jobbar med att titta närmare på det hela”. Oroliga kunder hänvisas till Samsungs tekniska support. Eftersom det fortfarande är oklart vad som orsakat problemen så går det inte att peka ut någon skyldig part i nuläget. Det kan förstås handla om allt från skadlig kod till defekta telefoner eller krångel hos vissa operatörer. Tidiga teorier pekar på att det skulle kunna handla om en bugg i interaktionen mellan Samsungs app och profiluppdateringarna för RCS hos T-Mobile, även om den saken är långt ifrån säkerställd i nuläget. Det tycks ändå handla om ett tämligen kraftigt begränsat problem av något slag, och det finns i nuläget inga indikationer på att svenska användare skulle ha upplevt liknande problem.  

Källa