-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
En enorm dominans i segmentet
Samsungs marknadsandel på OLED-skärmar på hela 93,3 procent

Har du en telefon med en OLED-skärm? Chansen att det är någon annan än Samsung som har producerat den är i så fall minimal.
OLED-skärmar har stundtals varit en bristvara av rang, och en av förklaringarna är att det finns alldeles för få tillverkare. Att Samsung dominerar segmentet vet vi sedan tidigare, men att dominansen var så stor som färska siffror från IHS Markit visar, det var det nog få som var medvetna om. Enligt dem låg Samsungs marknadsandel mellan juli och september i år på – håll i dig – 93,3 procent. Med tanke på att 61 procent av alla smartphones som levererades under årets tredje kvartal hade OLED-skärmar, så är det en smått häpnadsväckande siffra. OLED-skärmarna stod under tredje kvartalet för motsvarande 60 miljarder kronor av de nästan 97 miljarder kronor man tjänade på smartphoneskärmar.
Dominerar även på LED-sidan
Och som om inte det vore nog så tillverkar Samsung även 57,8 procent av alla LCD-skärmar i världen. På andra och tredje plats kommer företagen BOE och Tianma, som har 7,9 prespektive 7,7 procents marknadsandel. Samsungs andel förväntas dessutom öka i takt med att böjbara OLED-skärmar och 4K-skärmar för bärbara datorer blir allt vanligare.