-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
En enorm dominans i segmentet
Samsungs marknadsandel på OLED-skärmar på hela 93,3 procent
Har du en telefon med en OLED-skärm? Chansen att det är någon annan än Samsung som har producerat den är i så fall minimal.
OLED-skärmar har stundtals varit en bristvara av rang, och en av förklaringarna är att det finns alldeles för få tillverkare. Att Samsung dominerar segmentet vet vi sedan tidigare, men att dominansen var så stor som färska siffror från IHS Markit visar, det var det nog få som var medvetna om. Enligt dem låg Samsungs marknadsandel mellan juli och september i år på – håll i dig – 93,3 procent. Med tanke på att 61 procent av alla smartphones som levererades under årets tredje kvartal hade OLED-skärmar, så är det en smått häpnadsväckande siffra. OLED-skärmarna stod under tredje kvartalet för motsvarande 60 miljarder kronor av de nästan 97 miljarder kronor man tjänade på smartphoneskärmar.
Dominerar även på LED-sidan
Och som om inte det vore nog så tillverkar Samsung även 57,8 procent av alla LCD-skärmar i världen. På andra och tredje plats kommer företagen BOE och Tianma, som har 7,9 prespektive 7,7 procents marknadsandel. Samsungs andel förväntas dessutom öka i takt med att böjbara OLED-skärmar och 4K-skärmar för bärbara datorer blir allt vanligare.