-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
En enorm dominans i segmentet
Samsungs marknadsandel på OLED-skärmar på hela 93,3 procent

Har du en telefon med en OLED-skärm? Chansen att det är någon annan än Samsung som har producerat den är i så fall minimal.
OLED-skärmar har stundtals varit en bristvara av rang, och en av förklaringarna är att det finns alldeles för få tillverkare. Att Samsung dominerar segmentet vet vi sedan tidigare, men att dominansen var så stor som färska siffror från IHS Markit visar, det var det nog få som var medvetna om. Enligt dem låg Samsungs marknadsandel mellan juli och september i år på – håll i dig – 93,3 procent. Med tanke på att 61 procent av alla smartphones som levererades under årets tredje kvartal hade OLED-skärmar, så är det en smått häpnadsväckande siffra. OLED-skärmarna stod under tredje kvartalet för motsvarande 60 miljarder kronor av de nästan 97 miljarder kronor man tjänade på smartphoneskärmar.
Dominerar även på LED-sidan
Och som om inte det vore nog så tillverkar Samsung även 57,8 procent av alla LCD-skärmar i världen. På andra och tredje plats kommer företagen BOE och Tianma, som har 7,9 prespektive 7,7 procents marknadsandel. Samsungs andel förväntas dessutom öka i takt med att böjbara OLED-skärmar och 4K-skärmar för bärbara datorer blir allt vanligare.