-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Analysfirmans prognos
”Samsungs marknadsandel sjunker under 2018”
Analysfirman Strategy Analytics tror att Samsungs globala marknadsandel på smartphonesidan kommer att minska under 2018. Anledningen är – kanske inte helt oväntat – konkurrens från i huvudsak kinesiska smartphonetillverkare.
Samsung har återhämtat sig storartat från Note 7-fiaskot 2016 och har släppt tre nya flaggskeppstelefoner under året, som alla mottagits mycket väl. Dessutom har man inom kort Galaxy S9 på gång, åtminstone om man får tro de rykten som cirkulerat om saken på sistone. Men trots det tror analysfirman Strategy Analytics att Samsung går mot en minskad global marknadsandel under nästa år.
Kinesiska konkurrenter
Samsung har idag en global marknadsandel på 20,5 procent på smartphonesidan, vilket är extremt imponerande. Strategy Analytics tror dock att andelen kommer att sjunka till 19,2 procent under 2018. Fortfarande en imponerande bit av kakan, men ändå ett illavarslande tecken på att andra tillverkare flåsar den koreanska elektronikjättten i nacken. Det är primärt kinesiska märken som Huawei, Xiaomi och OPPO som knappar in. Inte sällan erbjuder man tämligen kraftfulla enheter till avsevärt lägre priser.
Även i mellansegmentet
Men det är inte bara när det gäller high end-enheter som kinesiska tillverkare utgör ett hot mot Samsung. Även i mellan- och i viss mån också budgetsegmentet får man det allt tuffare. Om Strategy Analytics får rätt så skulle det innebära att Samsung för första gången sedan Note 7-debaclet kommer att redovisa en minskad global marknadsandel.