Mobila Betalningar

Seamless i kontrovers

Svenska mobilbetalningsbolaget Seamless släpper en ny betallösning som ska eliminera behovet av betalkort. Men lanseringen färgas av ett kontroversiellt uttalande av VD:n Peter Fredell.

Publicerad Uppdaterad

Seamless släpper i dagarna en ny betalningslösning för handeln. Nyheten är att man som handlare och kund ska slippa hanteringen med kontokorten, då kunderna iställt ska scanna av en QR-kod som kopplar vidare för transaktion direkt via en bank. Handlarna kommer att behöva nya konton hos någon av de mindre nischbankerna, eftersom de större bankerna inte stödjer initiativet. Men nyheten är också en kontroversiell och kompromisslös inställning till konkurrerande alternativ.

Bolagets VD citeras idag i en artikel på Computer Sweden, där han utmålar konkurrenten Izettle som ett "ett idiotföretag med en skitprodukt" och affärsmodellen som "total stöld". Vi ringde upp Peter Fredell och bad om en förklaring:

Är du felciterad?

- Nej inte alls. Izettle är ett företag utan framtid, de har en obefintlig marknad. Det är skitkrångligt för kunderna att hålla på med kortläsare och priset är på tok för högt.

Men de har fått över 10.000 användare till sitt betaprogram redan idag? Det har tagit Izettle ungefär två månader att komma upp i de här volymerna. Menar du att ni kommer att ha en snabbare kurva?

- Ja, tveklöst. Om vi leker med tanken att samtliga svenska handlare skulle välja vår lösning skulle det kunna innebära en besparing i storleksordningen 5-7 miljarder, kanske ända upp emot 10 miljarder svenska kronor.

Representanter för Izettle avböjer att kommentera på Seamless uttalanden.