-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Google städar
Självklickande reklam växande problem

I Googles rapport om dåliga annonser för 2016 framgår att annonser som klickar sig själva blivit ett växande problem.
Googles annonsnätverk Adsense är enormt, och företaget har ingen chans att hålla koll på allt som annonseras där. I stället får man gå in och städa i efterhand, ofta efter anmälningar från användare, och i ett blogginlägg redogör man för 2016 års kamp mot olämpliga annonser.
Av detta framgår att så kallade självklickande mobilannonser är på frammarsch. De skickar dig direkt vidare för att installera en app från Play Store utan att du klickar på annonsen. Google städade bort 23 000 sådana annonser förra året, mot ett par tusen året innan.
Totalt raderade man drygt 1,7 miljarder annonser för att de bröt mot användarvillkoren. Det är mer än det dubbla jämfört med 2015, men man får anta att även den totala volymen på annonseringen har ökat.
Ett annat typiskt exempel på otillåten och skadlig reklam är när det poppar upp en ruta som varnar att din telefon infekterats med virus eller liknande. Ofta anger de rätt telefonmodell, vilket får det hela att se trovärdigt ut, men mobilen skickar den informationen till Adsense. Google raderade 112 miljoner sådana annonser, vilket var sex gånger fler än 2015.
På Googles Adsensesida kan du själv rapportera dåliga eller skadliga annonser.