-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
Högre upplösning kan stödjas framöver
Skärmen i Samsung Galaxy S20 kan slippa begränsning

En av de stora nyheterna i Samsungs S20-serie som vi nu börjat testa är, förutom zoomen, att telefonerna har en förhöjd bilduppdatering i skärmen. Istället för vanliga 60 bilder per sekund uppdateras skärmen 120 gånger per sekund, vilket ska ge mjukare animationer, till exempel när du skrollar i en webbsida.
När du startar telefonen för första gången är dock det här läget inte aktivt. Precis som skärmupplösningen är ställd till FHD+, 2400 x 1080 pixel istället för maximala 3200 x 1400 är även skärmuppdateringen ställd till 60 istället för maximala 120. Allt detta för att spara på batteriet. När du aktiverar 120 hz-läget så ska dock det vara aktivt hela tiden.
Begränsning kan försvinna
Idag så låter Samsung dig inte använda högsta upplösningen samtidigt som du har skärmens uppdateringsfrekvens ställd på 120 bilder per sekund. Försöker du så får du helt enkelt veta att hög uppdateringstakt inte stöds i det läget. Det här kan dock förändras. Enlilgt Max Weinbach på XDA Developers så testar Samsung för närvarande ett alternativ där du ska kunna använda både högsta upplösningen och den förhöjda uppdateringsfrekvensen samtidigt. Uppdateringen ska enligt Weinbach, om allt går bra, kunna släppas inom några månader.
S20-serien är Samsungs första telefoner där man använder 120 hertz bildupdateringsfrekvens, men tekniken är inte ny, utan har använts tidigare av bland andra Oneplus och i spelfokuserade telefoner som ROG Phone från Asus och i Razer Phone.