-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Satsar på LTE-overlay
Skuldtyngt Alcatel-Lucent ändrar strategi

På onsdagen offentliggjorde Alcatel-Lucent The Shift Plan, en ny strategi som fokuserar på IP-nätverk och supersnabbt bredband. I samband med strategiändringen ändras även ledningsstrukturen. Den nya planen förenas också med kostnadsbesparingar på en miljard euro.
Alcatel-Lucent ska inte längre vara en generalist på marknaden för telekomutrustning och ska framöver istället fokusera ännu mer på områden IP-nätverk, samt mobilt och fast ultra-bredband. Den nya strategi, som fått namnet The Shift Plan, offentliggjorde Alcatel-Lucent idag. Bakom planen står företagets nye vd Michel Combes, som tillträdde i början av april.
– Vi kommer att sluta spendera pengar där det inte är värt, sa Michel Combes vid en presskonferens i dag. Vi kommer att bli världens ledande innovationsföretag.
Konkret innebär strategin att de två områdena ska stå för 85 procent av företagets investeringar i forskning och utveckling år 2015. Alcatel-Lucent vill också ändra på styrningen av affärsområdena IP-nätverk och Access, där tillväxt är framtidens fokus för det första och kassaflöde för det andra.
Under 2012 hade affärsområdet Access ett negativt kassaflöde (115 miljoner euro). Målsättningen är att kassaflödet ska bli positivt och öka till 250 miljoner euro fram till 2015. Samtidigt ska omsättningen inom affärsområdet Core Networking öka med 15 procent till 7 miljarder euro, från 6,1 miljarder euro 2012.
Även kostandasbesparingar och avyttringar ingår i planen. Alcatel-Lucent siktar på att spara en miljard euro under perioden 2013–2015, och samtidigt sälja tillgångar till ett värde av en miljard euro.
Michel Combes gav ingen vidare detaljerad information kring omfattningen av personalnedskärningar som kommer att ske i samband med företagets kostnadsbesparingsprogram. Han gick inte heller in på exakt vilka tillgångar Alcatel-Lucent planerar att sälja.
[Uppdatering]
Satsar ännu mer på LTE
Alcatel-Lucent, som idag har en marknadsandel på cirka 50 procent på den amerikanska LTE-marknaden, har en bra position att bygga på, sa vd:n Michel Combes.
– Datatrafiken fortsätter att öka explosionsartat och kräver att operatörer investerar i ny utrustning. Vi är verksamma på en marknad som växer men, ja, konkurrensen är tuff. Mitt jobb är att säkerställa att vi är konkurrenskraftiga så att kunderna väljer att jobba med oss, sa Michel Combes.
– Genom att fokusera mer på LTE blir vi mindre beroende av skaleffekterna på marknaden för mobil utrustning. Vi har idag 50 procent av den amerikanska LTE-marknaden och en stark position i Kina. I Europa ser situationen lite annorlunda ut men vi ser potentialen med LTE overlay. Och vi kommer att öka våra investeringar inom LTE–forskning och utveckling med åtta procent.
LTE Overlay handlar om att rulla ut LTE-basstationer utan att samtidigt uppgradera 2G eller 3G. Den största fördelen är att tekniken går snabbare att implementera jämfört med alternativet Single RAN, en plattform som istället stödjer de olika standarder.
Stuvar om i ledningen
I samband med att den nya strategin implementeras lämnar Alcatel-Lucents nuvarande Chief Financial Officer Paul Tufano sin roll.
De nya affärsområdescheferna är Basil Alwan, IP Routing och IP Transport, Andrew Mcdonald, IP Platforms, David Geary, Wireless, och Federico Guillen, Fixed Networks. De kommer att ha ett tydligare finansiellt ansvar för områdena.
I den nya ledningsgruppen ingår även Philippe Guillemot, Operation, Philippe Keryer, Strategi och Innovation och Robert Vrij, försäljning.