-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
Tre tillverkare rycker allt närmare
Snabbt ökande marknads-andelar för kinesiska mobiltillverkare
Samsung och Apple tronar fortfarande på ett rejält avstånd till sina kinesiska konkurrenter. Men Huawei, Oppo och Vivo närmar sig nu de två giganterna med stormsteg. Det visar färska siffror från Gartner.
Samsung har fortfarande i särklass störst marknadsandel på mobilsidan i världen. Den koreanska elektronikjätten kan stoltsera med en marknadsandel på hela 22,5 procent. Apple kommer på andra plats med en marknadsandel på 12,1 procent, och därefter är det ett rejält gap ner till resten av tillverkarna. Men att Kina är att räkna med framgår tydligt av analysfirman Gartners senaste rapport. Lägger man ihop de tre kinesiska tillverkarna Huawei, Oppo och Vivo så står de för en gemensam marknadsandel på 23 procent i år, vilket dessutom är en ökning från 18 procent vid samma period förra året.
Utmanar med priset
Det är inte minst på prissidan som de kinesiska tillverkarna lyckas göra livet surt för jättarna Samsung och Apple. Inte sällan bjuder enheterna på lika bra prestanda, men till betydligt lägre priser. Att hemmamarknaden Kina dessutom blir allt viktigare är ytterligare ett argument som talar för Huawei, Oppo och Vivo.