-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Tre tillverkare rycker allt närmare
Snabbt ökande marknads-andelar för kinesiska mobiltillverkare

Samsung och Apple tronar fortfarande på ett rejält avstånd till sina kinesiska konkurrenter. Men Huawei, Oppo och Vivo närmar sig nu de två giganterna med stormsteg. Det visar färska siffror från Gartner.
Samsung har fortfarande i särklass störst marknadsandel på mobilsidan i världen. Den koreanska elektronikjätten kan stoltsera med en marknadsandel på hela 22,5 procent. Apple kommer på andra plats med en marknadsandel på 12,1 procent, och därefter är det ett rejält gap ner till resten av tillverkarna. Men att Kina är att räkna med framgår tydligt av analysfirman Gartners senaste rapport. Lägger man ihop de tre kinesiska tillverkarna Huawei, Oppo och Vivo så står de för en gemensam marknadsandel på 23 procent i år, vilket dessutom är en ökning från 18 procent vid samma period förra året.
Utmanar med priset
Det är inte minst på prissidan som de kinesiska tillverkarna lyckas göra livet surt för jättarna Samsung och Apple. Inte sällan bjuder enheterna på lika bra prestanda, men till betydligt lägre priser. Att hemmamarknaden Kina dessutom blir allt viktigare är ytterligare ett argument som talar för Huawei, Oppo och Vivo.