-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Håller koll på trafikljusen
Snålare bilkörning med smartphones
Med koll på trafikljusen och kommunikation med telefoner i andra bilar ska smartphones kunna reducera bränsleförbrukningen med 20 procent, enligt en forskargrupp.
När allt fler placerar mobilen i en hållare på instrumentbrädan och använder den för att hitta rätt när de kör bil har en grupp forskare vid MIT och Princeton University funderat över hur telefonen kan användas för att minimera bränsleäförbrukningen.
Flera navigerings-appar innehåller redan funktioner för att välja den rutt som leder till en lägre förbrukning, men enligt forskarna kan telefonernas kamera användas för att få ner förbrukningen yttterligare.
Att kunna förutse när trafikljusen längs en planerad rutt ska slå om kan göra det möjligt att få bättre flyt i körningen och undvika inbromsningar och accelerationer. Genom att analysera filmsekvenser som mobilernas kameror fångar upp tillsammans med positioneringsinformation från telefonernas gps kan man bygga upp en allt mer detaljerad modell av trafikljusens beteende i en stad.
Systemet har testat både i Cambridge, där trafikljusen har fasta intervaller, och i Singapore, där trafikljusens intervaller varierar i förhållande till trafikens intensitet. I Cambridge kunde systemet förutspå när trafikljusen skulle slå om med en felmarginal på två tredjedels sekund, i Singapore ökade felmarginalen till drygt en sekund.
Under testerna med verkliga förare har man använt sig av en app som ger instruktioner om hur mycket man ska sakta ner när man närmar sig ett trafikljus. Forskarna har också gjort simuleringar där förarna även får instruktioner om att öka farten för att hinna passera trafikljus, men det anses inte vara tillräckligt säkert för att tillämpa i verkligheten.