-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Håller koll på trafikljusen
Snålare bilkörning med smartphones

Med koll på trafikljusen och kommunikation med telefoner i andra bilar ska smartphones kunna reducera bränsleförbrukningen med 20 procent, enligt en forskargrupp.
När allt fler placerar mobilen i en hållare på instrumentbrädan och använder den för att hitta rätt när de kör bil har en grupp forskare vid MIT och Princeton University funderat över hur telefonen kan användas för att minimera bränsleäförbrukningen.
Flera navigerings-appar innehåller redan funktioner för att välja den rutt som leder till en lägre förbrukning, men enligt forskarna kan telefonernas kamera användas för att få ner förbrukningen yttterligare.
Att kunna förutse när trafikljusen längs en planerad rutt ska slå om kan göra det möjligt att få bättre flyt i körningen och undvika inbromsningar och accelerationer. Genom att analysera filmsekvenser som mobilernas kameror fångar upp tillsammans med positioneringsinformation från telefonernas gps kan man bygga upp en allt mer detaljerad modell av trafikljusens beteende i en stad.
Systemet har testat både i Cambridge, där trafikljusen har fasta intervaller, och i Singapore, där trafikljusens intervaller varierar i förhållande till trafikens intensitet. I Cambridge kunde systemet förutspå när trafikljusen skulle slå om med en felmarginal på två tredjedels sekund, i Singapore ökade felmarginalen till drygt en sekund.
Under testerna med verkliga förare har man använt sig av en app som ger instruktioner om hur mycket man ska sakta ner när man närmar sig ett trafikljus. Forskarna har också gjort simuleringar där förarna även får instruktioner om att öka farten för att hinna passera trafikljus, men det anses inte vara tillräckligt säkert för att tillämpa i verkligheten.