Lyckas ändå bättre ekonomiskt

Snapchat tappar 3 miljoner användare – Instagram svår konkurrent

Trots vikande användarsiffror lyckas Snapchat bättre ekonomiskt.

Publicerad Uppdaterad

I sin kvartalsrapport meddelar Snap, bolaget bakom appen Snapchat, att man det senaste kvartalet tappat 3 miljoner dagligen återkommande användare. Jämfört med samma period för ett år sedan lockar man fortfarande fler användare, men uppenbarligen har användarna den senaste tiden tröttnat. I alla fall en del av dem. Det är första gången sedan början av 2017 då Snap börsnoterades och började rapportera mer utförligt, som man ser en minskning av antalet användare.

Bättre ekonomi

Trots den senaste nedgången i antalet användare gillade börsen rapporten och anledningen är att Snap samtidigt minskat förlusterna och har betydligt större intäkter än vad marknaden hade förväntat sig. Det handlar alltså om att annonsförsäljningen och intäkterna per aktiv användare varit bättre än förväntat.

Instagram kopierar

Snap nämner inte uttryckligen någon speciell konkurrent, men talar generellt om en konkurrensutsatt marknad för alla som håller på med annonsering på internet. En kvalificerad gissning är ändå att många av Snapchats användare gått över till Instagram som regelmässigt kopierat flera av Snapchats funktioner, mest tydligt med sin Stories-funktion som låter användarna posta bilder och filmer som försvinner efter 24 timmar och därför passar mer spontana postningar än de permanenta.

Källa