-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Streaming påverkar verksamheten
Sonos tvingas byta inriktning
Musiktillbehörsföretaget Sonos ändrar inriktning och säger upp ett okänt antal anställda.
Sonos är kanske mest kända för högtalare som kan kopplas samman trådlöst men det verkar inte vara framtiden.
”Alla i ekosystemet håller på att anpassa sig till en värld med strömmade tjänster”, skriver Sonos VD John Macfarlane i ett blogginlägg.
Han menar att skiftet som nu sker är oåterkalleligt, särskilt med Apples lansering av Apple Music som dramatiskt ökade antalet betalande musikabonnemangsanvändare. Macfarlane pekar även på att hela Beatles katalog nu finns tillgängligt via strömningstjänster och hur det visar att även skivbolagen börjar satsa på det området. Slutsatsen som Sonos drar av branschförändringarna är att det inte finns någon poäng med att hänga kvar vid en ”tynande affärsmodell”.
Amazon Echo är en förebild
När det gäller röststyrning, det andra området som Sonos kommer att fokusera på, så nämner Macfarlane Amazon:s Echo produkter och Alexa-plattformen som förebild. Enligt honom har Echo hittat perfektion och kommer att påverka hur vi navigerar musik och andra tjänster i hemmet.
Angående omstruktureringen av företaget så finns det inga detaljer kring det i blogginlägget. Det som sägs är att ”vi önskar de uppsagda anställda väl och att vi gör allt för att se till att deras övergång sker så smidigt som möjligt”.