-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
Streaming påverkar verksamheten
Sonos tvingas byta inriktning

Musiktillbehörsföretaget Sonos ändrar inriktning och säger upp ett okänt antal anställda.
Sonos är kanske mest kända för högtalare som kan kopplas samman trådlöst men det verkar inte vara framtiden.
”Alla i ekosystemet håller på att anpassa sig till en värld med strömmade tjänster”, skriver Sonos VD John Macfarlane i ett blogginlägg.
Han menar att skiftet som nu sker är oåterkalleligt, särskilt med Apples lansering av Apple Music som dramatiskt ökade antalet betalande musikabonnemangsanvändare. Macfarlane pekar även på att hela Beatles katalog nu finns tillgängligt via strömningstjänster och hur det visar att även skivbolagen börjar satsa på det området. Slutsatsen som Sonos drar av branschförändringarna är att det inte finns någon poäng med att hänga kvar vid en ”tynande affärsmodell”.
Amazon Echo är en förebild
När det gäller röststyrning, det andra området som Sonos kommer att fokusera på, så nämner Macfarlane Amazon:s Echo produkter och Alexa-plattformen som förebild. Enligt honom har Echo hittat perfektion och kommer att påverka hur vi navigerar musik och andra tjänster i hemmet.
Angående omstruktureringen av företaget så finns det inga detaljer kring det i blogginlägget. Det som sägs är att ”vi önskar de uppsagda anställda väl och att vi gör allt för att se till att deras övergång sker så smidigt som möjligt”.