-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
Grafik
Sony förklarar stegen fram till ny Androidversion
Det tar ofta frustrerande lång tid för en ny Androidversion att nå från Google till din telefon. I en grafik förklarar Sony VAD det är som tar tid.
Sony kan just nu unna sig att tala om Androiduppdateringar utan att få en massa arga användare som skäller över vilken tid det tar, eftersom man lyckats vara först både med att börja sälja en mobiltelefon med Android 8.0 Oreo, före till och med Google, och först med att skicka ut en uppdatering till en äldre mobil.
Men tid tar det likväl, och som användare är det svårt att ha en känsla för vad det är som tar tid när man gör en uppdatering. Sony har därför gjort följande grafik som visar de olika stadierna vid en ny programuppdatering till en Androidtelefon. Man anger inte hur lång tid varje moment tar, men det ger i alla fall en bild av det arbete som ligger bakom.
Det handlar framförallt om två faser där den första inkluderar att få den nya mjukvaran att fungera med allt från hårdvara till specifika Sony-appar och funktioner. Här testas även alla funktioner internt på Sony och med externa användare för att få feedback och buggrapporter. Andra fasen handlar om certifiering och godkännande bland annat från mobiloperatörer som i vissa fall kan behöva anpassade versioner av mjukvaran. När lanseringen sedan är gjord, något som sker i olika steg för olika länder för att bevaka mottagandet ser Sony till att bevaka den feedback man får i supportforum för att snabbt åtgärda eventuella problem. Nedan ser du faserna i sin helhet.