-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Europeisk satsning
Sony i Lund får inkubator för nya idéer
Sony Mobile i Lund har fått ansvaret att driva Sonys inkubationsprogram för nya idéer i Europa.
Efter en period med många nedskärningar och rykten om en osäker framtid visar Sony att man tror på verksamheten i Lund genom att ge dem ansvaret för sitt inkubationsprogram Seed Acceleration Program i Europa.
Sony har sedan tidigare ett likadant program i Japan, där medarbetare inom Sony driver innovationsprojekt baserade på sina egna affärsidéer. Det har genererat flera produkter som säljs kommersiellt, bland annat en klocka som finansierades med en crowdfundingkampanj utan att Sonys namn nämndes, för att se om idén funkade även utan Sonys namn kopplat till det. Och nu har alltså Sony förlagt en europeisk motsvarighet till Lund.
- Det här visar vilken stark position medarbetarna i Lund har inom Sony-koncernen när det gäller innovation och framtagande av nya affärskoncept. Sedan förra året driver vi en intern inkubator i nära samarbete med startups, universitet och näringsliv i regionen, säger Anders Ahlgren som är ansvarig för Sonys nya inkubationssatsning i Europa.
Programmet omfattar även områden utanför Sonys nuvarande verksamhet. Dess första europeiska audition hölls i går i Lund. Ett antal idéer hade valts ut, och de anställda presenterade sina idéer för en jury bestående av bland andra Sony Mobiles koncernchef Hiroki Totoki och andra representanter för Sony-koncernen, samt externa representanter från regionens inkubatorer, startupbolag och investerare. De vinnande idéerna kommer att få finansiellt stöd och annan intern och extern support inom ramen för programmet.
- Det är helt nödvändigt för Sony att våra medarbetare hela tiden utmanar sig att skapa nya lösningar och produkter. Här har programmet en viktig roll eftersom det ger utrymme att tänka utanför ramarna, samtidigt som det ställs höga kommersiella krav på lösningen, säger Shinji Odashima som är globalt ansvarig för Seed Acceleration Program.
