-
PLUS
Krönika: Tunnare telefoner som gör skillnad
-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
Sony Mobile drar sig ur flera marknader
Sony i Lund fokuserar på nya affärsmodeller

Sony har presenterat nya strategiska planer för bland annat det mobila affärsområdet, och av dem framgår att man både drar sig ur ett antal marknader samt att man skiftar fokus på forsknings- och utvecklingssidan.
Sonys mobilverksamhet tycks utan tvekan hänga på en mycket skör tråd. Utöver uppsägningar och nedläggningar av fabriker så gjorde man dessutom ett bedrövligt första kvartal i år rent försäljningsmässigt. För en tid sedan valde man att slå samman mobilverksamheten med andra divisioner inom företaget och skapa den nya divisionen ”Electronics Products & Solutions”. Sony väljer med sin nya strategi dock inte att lägga ned mobilverksamheten. Däremot väntar stora förändringar.
Fokus på ett fåtal länder
Sony minskar till att börja med sin globala närvaro rejält på smartphonesidan. Fokus kommer nu att ligga på enbart Europa, Japan, Taiwan och Hongkong. Vad gäller den forsknings- och utvecklingsverksamhet som Sony bedriver i Lund, så påverkas den också av den nya strategin. Det blir ett minskat fokus på mobiltelefoner, och i stället ska man ägna sig desto mer åt det något diffusa ”kommunikationsteknologi och nya affärsområden”. Sonys plan är att ha fått smartphoneverkamheten på fötter och att den ska vara lönsam vid slutet av 2020.