-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
Sony Mobile drar sig ur flera marknader
Sony i Lund fokuserar på nya affärsmodeller
Sony har presenterat nya strategiska planer för bland annat det mobila affärsområdet, och av dem framgår att man både drar sig ur ett antal marknader samt att man skiftar fokus på forsknings- och utvecklingssidan.
Sonys mobilverksamhet tycks utan tvekan hänga på en mycket skör tråd. Utöver uppsägningar och nedläggningar av fabriker så gjorde man dessutom ett bedrövligt första kvartal i år rent försäljningsmässigt. För en tid sedan valde man att slå samman mobilverksamheten med andra divisioner inom företaget och skapa den nya divisionen ”Electronics Products & Solutions”. Sony väljer med sin nya strategi dock inte att lägga ned mobilverksamheten. Däremot väntar stora förändringar.
Fokus på ett fåtal länder
Sony minskar till att börja med sin globala närvaro rejält på smartphonesidan. Fokus kommer nu att ligga på enbart Europa, Japan, Taiwan och Hongkong. Vad gäller den forsknings- och utvecklingsverksamhet som Sony bedriver i Lund, så påverkas den också av den nya strategin. Det blir ett minskat fokus på mobiltelefoner, och i stället ska man ägna sig desto mer åt det något diffusa ”kommunikationsteknologi och nya affärsområden”. Sonys plan är att ha fått smartphoneverkamheten på fötter och att den ska vara lönsam vid slutet av 2020.