-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Extra
Sony köper hela Sony Ericsson
[Uppdaterad 10.05] Sony Ericsson blir heljapanskt när man nu offentliggör att Sony köper ut Ericssons andel av bolaget för cirka 10 miljarder kronor.
I en pressrelease meddelar Sony och Ericsson att man kommit överens om att Sony övertar Ericssons andel av det gemensamägda Sony Ericsson för 1,05 miljarder euro, motsvarande strax under tio miljarder kronor. Därmed bekräftas de rykten som cirkulerat en tid.
Sony beskriver fördelen med affären som att de nu snabbt kan integrera smartphones i sitt produktutbud som redan inkluderar uppkopplade prylar som surfplattor, TV och datorer. För Ericssons del är det svårt att se att företaget längre har behov av att ta del i tillverkningen av mobiltelefoner.
I transaktionen ingår även ett brett korslicensavtal, samt att Sony övertar fem grupper med patent för trådlös teknik.
"Med en stark smartphoneverksamhet och genom tillgång till viktiga strategiska patent, särskilt genom ett brett korslicensavtal är vår fyrskärmsstrategi på plats. Vi kan snabbare erbjuda konsumenterna en bredare produktportfölj inom smartphones, bärbara datorer, läs- och surfplattor samt TV som enkelt kan kopplas upp mot varandra och öppna dörrar till nya världar av online-underhållning. Det inkluderar Sonys egna erkända nätverkstjänster såsom PlayStation Network och SonyEntertainment Network", skriver Howard Stringer, Sonys ordförande, VD och koncernchef i pressreleasen.
Han kommenterar även att förvärvet kommer att innebära operationella effektiviseringar för Sony inom bland annat teknik, nätverksutveckling och marknadsföring.