-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Trots låga marknadsandelen
Sony lovar fortsätta med smartphones

Spekulationer om att Sony skulle vara på väg att kasta in handduken på smartphonesidan dyker upp med jämna mellanrum, oftast med hänvisning till att man inte lyckats konkurrera med de största. Men enligt Sonys vd Kazuo Hirai har den japanska elektronikjätten inga sådana planer.
Det är i en intervju Financial Review som Sonys vd Kazuo Hirai medger att man förvisso inte tror att man ska kunna rå på giganter som Apple och Samsung, men att man för den sakens skulle inte tänkt lämna smartphone-segmentet. Och Sony vill vara redo för nästa generations kommunikationslösningar, den dag då smartphone-eran är över.
Viktigt att hänga kvar
Enligt Hiari är det nämligen viktigt att finnas med i den nuvarande industrin, för att vara relevant när skiftet väl kommer. ”Om vi inte finns kvar inom industrin så får vi inte vara med och leka och vi får inte vara med och skapa nästa paradgimskifte inom kommunikation. Det skulle betyda att vi kastar in handduken och förlorar vår relation med både återförsäljare och operatörer i hela världen. I det läget spelar det ingen roll vilka idéer man har, för man hinner inte lansera dem snabbt nog” säger Hirai.
Inget konkret
Hur framtidens kommunikationslösningar kommer att se ut är ingenting som Sony har några konkreta idéer om i dagsläget. Men att man tror på VR som en viktig komponent råder det inget tvivel om. Och enligt Kazuo Hirai har Sony en enorm fördel på området, i och med företagets stora erfarenhet och framgångar med Playstation VR.