-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Tänker inte lägga ner
Sonys VD: Vi behöver fortsätta med smartphones

I en intervju i The Guardian berättar Sonys vd Kazuo Hirai varför företaget inte har några planer på att sluta tillverka mobiltelefoner.
När Kazuo Hirai tillträdde jobbet som vd för Sony för fem och ett halvt år sedan var det ett företag som gjorde en förlust på över 30 miljarder kronor. Året som gått ser man ut att i stället göra en vinst på 47 miljarder kronor. Till framgångsområdena hör kamerasensorer (bland annat för mobiltelefoner), Playstation och filmproduktionen. Mobiltelefonerna är däremot ingen större framgång, även om produktområdet slutat läcka pengar för företaget.
Det har många gånger genom åren spekulerats i att Sony skulle sälja (som man gjorde med Vaio-datorerna) eller lägga ner mobilverksamheten. Men Kazuo Hirai fortsätter att framhärda att man är i mobilbranschen för att stanna. Inte för att man tror att man kan ta marknad från Samsung eller Apple, utan för att man behöver ingången i branschen.
- Anledningen till att vi gör mobiler är inte att vi tror att mobiltelefoner är framtiden, utan för att vi behöver apparater anslutna till nätverket för att kommunicera. Om vi lämnar kommunikationsbranschen har vi ingen möjlighet att vara med i nästa paradigmskifte.
- Det handlar inte om dagens smartphones, utan mer om att se bortom smartphones, och vad vi kommer att göra då, och att vara en spelare i det, helst ledande. Av detta strategiska skäl vill jag se till att vi är kvar, inte i smartphonebranschen i sig, men i kommunikationsbranschen, fortsätter han.
Kazuo har sagt något liknande i tidigare intervjuer när frågan kommit upp, men nu markerar han alltså att den strategin är oförändrad.
Kazuo Hirai säger också i intervjun att han när han tillträdde sade till sina chefer för varje område att inte ändra designen på produkterna varje år bara för att det förväntas av dem.
- Om ni tycker att det är en utmärkt design, ändra den inte. Var stolta över vad ni har gjort och var stolta nog att hålla fast vid det.
Sonys mobiler har kritiserats för att ha sett likadana ut under många års tid, och möligen är detta en avspegling av den kultur Hirai förmedlat.