Svenska streamingjätten håller undan för största konkurrenten

Spotify har dubbelt så många betalande användare som Apple Music

Svenska Spotify håller ställningarna gentemot sin huvudkonkurrent Apple Music, och redovisar inte mindre än 87 miljoner betalande användare vid slutet av årets tredje kvartal. Det är dubbelt så många betalande användare som Apple Music har.

Publicerad Uppdaterad

Spotify redovisade nyligen sin kvartalsrapport, och även om den svenska streamingjätten fortfarande går med förlust så var den mindre än väntat under årets tredje kvartal. Faktum är att Spotify nu ser ut att vara på väg mot vinst, något som skulle kunna ske redan under årets sista kvartal. Prognosen ligger på mellan 35 miljoner euro i förlust och 15 miljoner i vinst. Och man håller även avståndet till ärkerivalen Apple Music. Spotify noteras för 87 miljoner betalande användare, vilket innebär en riktigt imponerande ökning med 40 procent det senaste året. Det ska dessutom jämföras med Apple Musics 43,5 miljoner betalande användare. Inte mindre än 109 miljoner användare kör dessutom gratisversionen av Spotify. 

Växer starkt på nya marknader

Spotify går framför allt framåt på marknader där man tidigare inte funnits, och man tar bland annat Latinamerika som ett exempel på ett område där tillväxten varit mycket stark. Spotify har även inlett en intressant ny satsning tillsammans med Google i USA, som mycket väl kan komma att generera nya betalande kunder. Det handlar om att samtliga nya och befintliga kunder med ett familjeabonnemang får en Google Home Mini-enhet kostnadsfritt. Därmed tar man samtidigt upp kampen med Amazons musiktjänst, som haft en god användartillväxt i kölvattnet av framgångarna med Ai-högtalaren Echo. 

På den svenska marknaden, Spotifys hemma marknad har bolaget en ännu starkare position. Nyligen genomförde vi på Mobil en läsarundersökning just för att se hur användandet fördelar sig mellan de olika tjänsterna. Resultatet från den undersökningen kan du se här nedan. 

Källa