Gratismusik

Spotify-konkurrenten Tidal lanserar gratiskonton och ny betalmodell

Musiktjänsten har meddelat att de lanserar gratiskonton och dessutom en ny betalmodell som ska göra att fans mer kan styra vem som får deras pengar.

Publicerad Uppdaterad

Musiklyssningstjänsten Tidal har meddelat att de kommer att erbjuda en gratisvariant av sin tjänst. De har också gjort om hur de betalar ut pengar till artister för att det ska vara mer baserat på hur fans lyssnar på dem och inte bara på det totala antalet spelningar. 

Den största nyheten är dock som sagt att Tidal kommer att släppa gratiskonton, då med start i USA och något som kan ses som ett försök att plocka kunder från till exempel Spotify. Finaniseringen av gratiskontona kommer sannolikt att fungera som för Spotify, då Tidal beskriver det som att musiken kommer att avbrytas ibland. De nämner inte reklam direkt, men man får väl anta att det är det som kommer att dyka upp i dessa avbrott. Efter släppet av gratiskonton i USA meddelar Tidal att de siktar på att lansera dem även internationellt. 

Tidal kommer också förändra hur pengarna från deras Hifi Plus-medlemmar går vidare till artisterna. Dels så kommer en del av månadsavgiften nu att gå direkt till den artist du spelat mest den gångna månaden, hur stor del nämns dock inte. En annan förändring de gör är att istället för att dela ut royalties via andelen av det totala antalet strömmar, vilket främst gynnar de största artisterna, kommer de nu att fördela utifrån hur de individuella användarna väljer att strömma. Det nya systemet kommer alltså att gynna de artister som har mest dedikerade fans och inte de som bara spelar populär skvalmusik i bakgrunden.

Källa