https://www.mobil.se/nyheter/stort-test-b-sta-mobilbutiken-2013
528132
Nyheter
36 butiker i test

Stort test: Bästa mobilbutiken 2013

● BILDSPEL
Mobils testpatrull har kartlagt var du hittar det bredaste mobilsortimentet och de lägsta priserna. Vi har också utsatt säljarna för kluriga frågor i jakt på butikerna som kan – och vill – hjälpa kunderna att hitta rätt modell och få ut det mesta ur mobilen.

Inledning

Vi har delat in testet i två kategorier – webbutiker och fysiska butiker. Några kedjor dyker upp i båda kategorierna, men vi har anpassat vår utvärdering för att fånga upp de unika fördelarna med att handla ”över disk” respektive på nätet. Vi börjar med webbutikerna och för dem spelar prisjämförelsesajterna en viktig roll. Många kunder hittar in den vägen, så låga priser och rätt sortiment är viktigt. För att betygssätta prisnivån har vi jämfört mobilernas kontantpris med hjälp av butiksjämförelsefunktionen på prisjakt.nu. I många butiker kan du även köpa mobiler med abonnemang och dela upp kostnaden genom förhöjd månadsavgift eller subventioner från operatören, men den möjligheten har vi inte tagit med i utvärderingen. Vid testtillfället hittade vi lägst pris på flest mobiler hos Electroworld och Netonnet. Operatörernas egna webbutiker ligger generellt högt i pris, men det finns undantag så om du vill ha lägsta pris – gör en sökning på just den modell du är ute efter. När vi jämfört kvaliteten på själva sajterna har vi tittat på både upplägg, funktioner och innehåll. De flesta webbutiker innehåller tillverkarens säljtexter och grundläggande specifikationer, men några har lyckats särskilt bra med att strukturera informationen så att det blir enkelt att hitta rätt mobil och passande tillbehör. Katshings webbplats är helt anpassad för handel med mobiler medan andra har fått göra kompromisser för att det ska fungera bra även med andra produktkategorier. Hos Katshing är det enkelt att välja märke, system eller mobiltyp och sedan filtrera ner urvalet baserat på funktioner, pris och kameraupplösning. Även Tre får högt betyg för sin webbplats som använder responsiv teknik på ett väldigt bra sätt. Sajten anpassar sig efter skärmstorleken och fungerar lika bra på datorn som i mobilen. Få produkter och höga priser drar dock ned totalbetyget. Även Telia, Phone House och Pixmania har byggt responsiva webbplatser, men Telias och Phone Houses sajter är lite svårare att överblicka på en liten skärm och Pixmania har buggar – till exempel länkar som slutar att fungera om man vrider mobilen från stående till liggande format.

Fokus på pris och sortiment gör att många butiker väljer en väldigt låg ambitionsnivå för kundservicen. Men skillnaderna är stora. I botten hittar vi Pixmania. För nya kunder är enda sättet att komma i kontakt med butiken ett betalnummer som kostar 5 kr per minut. Om du har handlat tidigare och har ett konto kan du också skicka frågor via ett mejlformulär. Väntetiderna är acceptabla, men svaren vi får från Pixmania är långt ifrån uttömmande. Webbutiken Conrad saknar helt kundtjänst på telefon, men övriga butiker erbjuder både telefonnummer och minst en skriftlig kontaktväg för både nya och befintliga kunder.

Snabbast svar på skriftliga frågor får vi från Tre, Katshing och Cyberphoto – de återkopplar alla inom 30 minuter. Bedriften blir inte mindre imponerande av att svaren också håller hög kvalitet. Cyberphoto och Katshing ger mycket utförliga mejlsvar och bifogar länkar till webbplatser som innehåller kompletterande information. Tre är generellt lite mer kortfattade, men svaren är fria från felaktigheter och som bäst behövde vi bara vänta fyra minuter. Normala svarstider när man kontaktar en butik via mejl eller webbformulär är annars från en timme upp till ett dygn. Från Liontech och Mobilgiganten får vi inte svar alls medan Telenor och Media Markt behövde flera dagar för att återkoppla. Telenor varnar på sin webbplats för att mejlsvar kan dröja och från Media Markt inleds svaren med en ursäkt för väntetiden.

Det är sällan några problem att nå fram till butikerna på telefon. Mobiloperatörerna och Mytrendyphone har överlägset bäst öppettider, men hos operatörerna drabbas vi oftare av telefonköer. Frågor som fungerar bra att ställa på telefon handlar om priser, produktegenskaper och annat som rör butikens sortiment. Att få hjälp med handhavande är inte lika lätt. De butiker som klarar att leverera initierade svar på telefon är Cyberphoto, Elgiganten, Komplett, Liontech, Siba, Telia och Tre. Kunskaperna om 4G är mycket mer utbredda i år än i vårt test förra året, men det är tydligt att många kundtjänstmedarbetare aldrig sett en Windowsmobil i drift eller testat att synka en Iphone med Google-tjänsterna. 

Flera butiker erbjuder chatt som ett alternativ till telefon och mejl. Det tar ungefär lika lång tid att få kontakt som vid telefonsamtal, med skillnaden att man ofta får vänta betydligt längre på att få svar på en följdfråga i en chatt jämfört med över telefon. Tele2 är den enda butik där man får känslan av att ha full uppmärksamhet från personen man chattar med. Tele2 börjar svara på följdfrågorna nästan direkt. Svaren håller inte samma klass som ett mejlsvar från exempelvis Katshing eller Cyberphoto, men de svar vi får är korrekta. De beräknade väntetiderna som visas på webbsidan är dock inte tillförlitliga. När vi startar chatten hos Tele2 står det ”45 min”, men vi fick svar redan efter fem minuter.

1. Fysiska Butiker del 1

Fysiska butiker

Webbutikerna ligger ofta bra till prismässigt och en välgjord sajt är svåröverträffad när man vill vaska fram en mobil med rätt egenskaper ur ett stort sortiment. Men när man behöver telefonen samma dag, eller funderar över om uppstickaren X har lika bra byggkvalitet som det mer etablerade märket Y – då vinner de vanliga butikerna. Vi har besökt 11 olika butikskedjor – de stora elektronikvaruhusen, operatörernas butiker och de oberoende kedjorna. Men klarar säljarna att svara på våra frågor och rekommendera rätt mobiler? 

Media Markt

Media Markt behåller sin topposition från tidigare test när det gäller utbudet. De flesta butiker har över 100 olika modeller och alla vi testar visar sig vara fungerande exemplar. Media Markt har som regel mycket personal på plats och vi behöver aldrig vänta länge på att få hjälp. Bemötandet får höga poäng, men vi märker ganska kraftiga variationer i kunskapsnivån. En säljare gör en detaljerad analys av vilka funktioner som krävs av den tåliga mobilen som vi frågar efter och av en annan får vi en utförlig demonstration av skillnaderna mellan Android och Windows Phone. Vid andra besök blir kunskapsluckorna mer tydliga. Media Markt får underkänt på frågorna om Google Calendar och vi saknar den djupare kunskapen om finesserna i olika system – till exempel Xbox-funktionerna på Windows Phone. Genomsnittsbetyget blir över medel även när det gäller kunskaperna, men tre av fyra operatörer liksom Elgiganten klarar sig bättre i årets test.

Plus: Mycket stort sortiment. Utmärkt bemötande.

Minus: Ojämn kunskapsnivå.

Elgiganten

Elgiganten har inte riktigt lika omfattande butikssortiment som Media Markt, men vi noterar att mobilerna har fått mer utrymme än tidigare år. I stort sett alla mobiler är fungerande exemplar och hyllorna är sorterade efter typ och prisklass. De största butikerna har också separata utställningar med Apples och Samsungs olika modeller. Elgiganten finns på cirka 70 platser i landet – mest stora varuhus utanför stadskärnorna. Praktiskt med parkeringsmöjligheter när man är på jakt efter teve eller kylskåp, men för mobilköpare är det argumentet svagare. Lyckligtvis finns det även några centrala butiker i Stockholm och Göteborg. Sortimentet ligger ofta på ungefär 80 mobiler och jämfört med operatörerna finns det betydligt mer att välja mellan i de lägre prisklasserna. Vid ett besök träffar vi på en väldigt stressad säljare och en annan kommer snabbt in på försäkringar – något som vi inte frågat efter. På andra platser är man bättre lyssnare och vi får några av testets bästa redogörelser för 4G-tekniken, Google-synkning och Windows Phone-systemets egenskaper. 

Plus: Stort sortiment. Bra kunskap och bemötande.

Minus: Få butiker som går att nå med kollektivtrafik.

Mobilizera

Mobilizera dyker upp på fler och fler platser och har nu 50 butiker.  Utbudet består av datorer, surfplattor, mobiler och tillbehör. Butikerna är små – de minsta består bara av en disk med en handfull mobiler eller attrapper. Sortimentet är större, men det är svårt att överblicka eftersom det mesta är gömt bakom disken eller i skåp. Tillbehörssortimentet är hyfsat med kända märken och rimliga priser. Bemötandet får godkänt betyg, men kunskapsmässigt ligger Mobilizera i bottenskiktet. Vid ett besök svarar säljaren att han varken har intresse eller kunskap när det gäller Windowsmobiler och föreslår att vi provar en annan butik. En säljare talar mycket om Sony-mobiler, men har inget från märket att visa upp. Samma sak händer när vi frågar efter enkla mobiler. Säljaren rekommenderar Doro, men inget finns i lager.

Plus: Finns på platser där det annars saknas mobilsäljare.

Minus: Litet sortiment och medelmåttig service.

2. Fysiska Butiker del 2

Phone Family

Phone Family har precis som Mobilizera väldigt små butiker, men hos Phone Family finns bättre möjligheter att se och testa fungerande mobiler. Butikerna känns lite provisoriska jämfört med andra kedjor och vi hittar dem till exempel på öppna ytor inne i gallerior eller, som vid Kungsportsplatsen i Göteborg, i Akademibokhandelns entré. Utbudet är ofta samlat på ett bord eller en bardisk och består av 10–20 olika mobiler och ett par olika surfplattor. Alla mobiler fungerar och det finns en hörna där man kan fika och ladda sin egen mobil, men tyvärr är servicen dålig. Det är inte bara kunskaperna som brister – vi råkar också ut för säljare som sms:ar eller lyssnar på musik i lurar när vi kommer in i butiken och ger ett allmänt oengagerat intryck. I bästa fall rekommenderar Phone Family ett besök i en annan butik när de inte vet svaret, men det händer också att säljaren bara skrattar och hävdar att ”det inte är så stor skillnad på olika mobiler” eller ”det enda jag vet om Windows Phone är att det är krångligt”. En av säljarna ger vettiga, om än ytliga, svar om videosamtal och Google-synk. Det hjälper upp genomsnittsbetygen en aning.

Plus: Bra lägen. Har fungerande exemplar av de viktigaste modellerna.

Minus: Lyssnar dåligt på våra önskemål. Låg nivå på kunskaperna.

Siba

Siba har drabbats hårt av den så kallade elektronikdöden och antalet butiker har krympt under de senaste åren. I de butiker som återstår har mobilerna fått mer utrymme, men Siba har fortfarande ett väldigt litet mobilsortiment jämfört med Media Markt och Elgiganten. I de större butikerna finns 30–40 olika modeller och nästan alla är fungerande exemplar. Siba har trevlig, men ofta stressad, personal som dessvärre inte besitter några större mobilkunskaper. Vid ett tillfälle fick vi vänta nästan 20 minuter på att få tala med en säljare trots ganska glest med kunder i butiken. På frågan om hur Lumia är jämfört med Android och Windows står säljaren helt tyst. Efter en stund erkänner han att han inte har någon koll på Nokias mobiler. En annan säljare presenterar sig som ”Androidfanatiker” och hänvisar till Nokias hemsida när vi frågar efter skillnader mellan de olika systemen. Vi lyckas inte heller få någon hjälp med att komma igång med Google-tjänsterna. Sibas styrka är låga priser, så om du redan har bestämt dig för en viss mobil går det att göra en bra affär.

Plus: Låga priser

Minus: Minst sortiment bland elektronikvaruhusen. Låg kunskapsnivå.

Teknikmagasinet

Teknikmagasinet säljer allt från maskeradkläder till radiostyrda bilar och tandborstar. Väldigt lite på utsidan skvallrar om att kedjan också har mobiler i sortimentet. Några butiker har ett fåtal attrapper ute i hyllorna. I andra kan man skymta någon modell bland kartongerna bakom disken. Bemötandet är bra men kunskaperna varierar. Vi får en bra genomgång av olika tåliga mobiler, men säljaren har tyvärr bara attrapper att visa upp. I en annan butik får vi höra att det krävs en särskild app för att synka en Iphone med Google-kalendern. Säljaren är ganska säker på att appen kostar en slant, men kommer inte på vad den heter. I själva verket behöver man ju bara lägga in kontouppgifterna i mobilens inställningar på Ios 7. I en tredje butik hävdar säljaren att Nokia ligger ett halvår efter Androidtillverkarna när det gäller hårdvaran och att Windows Phone är ett krångligt system. Några exempel på vilka modeller han talar om eller vilka funktioner som är svåra att använda får vi inte. I nästa butik anser säljaren att olika system mest är en smaksak, så vi får en ganska spretig och motsägelsefull bild av mobilmarknaden när vi sammanställer svaren från Teknikmagasinet. 

Plus: Många butiker.

Minus: Svårt att få demo. Varierande kunskapsnivå.

Tele2

Tele2 finns på cirka 55 platser från Malmö i söder till Uppsala i norr. Tele2 har i stort sett alltid samma storlek på sortimentet – 32 olika fungerande exemplar fördelade på 4 plexiglasväggar. I några butiker finns någon extra mobil vid kassan och det övriga utbudet består av 4G-routrar, digitalboxar, surfplattor och mobiltillbehör. Kunskapsnivån är hög och vi får ett bra bemötande med förvånansvärt lite sälj. Tele2 tar sig igenom frågorna om de olika mobilsystemens egenskaper, 4G-tekniken, utbudet av tåliga respektive enkla mobiler och synkning med Google-tjänster utan anmärkningar. I en butik träffar vi en säljare med stark personlighet som inte riktigt vill släppa taget innan han fått demonstrera hela sortimentet. Rundturen i butiken är underhållande, men tidskrävande. Några påståenden stämmer inte riktigt med verkligheten – till exempel att pennan i Galaxy Note 3 använder laserteknik och att apparna i Iphone 5S kommer att vara helt revolutionerande tack vare 64-bitarsprocessorn. En annan säljare påstår att Iphone med Facetime är den enda fungerande lösningen för videosamtal mellan smarta mobiler och att det aldrig går att ringa ett videosamtal från en äldre 3G-mobil till en pekskärmslur, vilket inte är helt korrekt. Men de felaktiga svaren utgör undantagen och de flesta säljare hos Tele2 ger ett väldigt kunnigt intryck.

Plus: Hög kunskapsnivå.

Minus: Vissa butiker är väldigt trånga.

3. Fysiska Butiker del 3

Telenor

Telenor har ett sortiment i ungefär samma storlek som Tele2, men fokus ligger på lite dyrare modeller. Förra året träffade vi på flera påstridiga säljare hos Telenor, men den känslan kvarstår inte efter årets besök. Kunskapsnivån ligger över medel och vi får uppleva en gedigen visning av hur kalendersynk fungerar på Iphone – hur man lägger till ett Googlekonto och alla följande steg. En annan säljare ger en bra förklaring av 4G och menar att Iphone 5S kommer att lösa alla frekvensproblem. På några säljare märker man att de håller Iphone eller Android som personliga favoriter, men andra är mer objektiva och förklarar att valet av system är en smaksak och att exempelvis Ios har många appar medan Windows Phone har bra batteritid. På några håll får vi ett sömnigt bemötande som drar ned snittbetyget, men totalt landar Telenor på en godkänd nivå.

Plus: Bra sortiment. Hög kunskapsnivå.

Minus: Varierande bemötande.

Telia

Telias butiker hör fortfarande till de snyggaste med ett elegant kösystem, hyllor i trä och skärmar där personalen presenteras med namn och foto. Utbudet tangerar ofta Tele2 och Telenor i storlek, men Telia finns även på mindre orter med butiker som bara rymmer ett fåtal fungerande lurar – resten är attrapper. Teliabutikerna är välbesökta vilket resulterar i väntetider – i stort sett oberoende av vilken tid på dagen man väljer. På de flesta håll är bemötandet riktigt bra, men vi råkar också ut för en säljare som bara vill rekommendera Sony-mobiler trots att vi frågar efter andra märken. Kunskapsnivån är bra med några få undantag. Telia levererar en bra och nyanserad genomgång av enkla mobiler istället för att bara rekommendera Doro. De tipsar till exempel om att man kan välja en Samsung Xcover som har nästan lika stora knappar, men dessutom är vattentät. Vi får också en utförlig presentation av funktionerna i Windows Phone med bra analys av nackdelarna – som det sämre app-utbudet. Frågor som vållar problem för Telia-personalen är främst angående 4G-tekniken och hur man använder mobilen som modem. Här får vi väldigt luddiga svar som att det nog är bäst att välja USB-modem framför mobil för 4G och att det ska vara enklare – oklart på vilket sätt – att koppla upp en dator via Android jämfört med andra system.

Plus: Bra kunskaper om utbud och tjänster. 

Minus: Långa väntetider. Varierande utbud.

Phone House

Hos Phone House ser vi tyvärr fortfarande en nedåtgående trend när det gäller kunskaperna. Butikerna blir fler, men kedjan lyckas inte riktigt hålla kunnandet på den jämna och höga nivå som rådde för 2–3 år sedan. Kedjans snitt har sjunkit från toppklass till strax över medel. Några säljare har riktigt bra koll – inte minst när det gäller Windowsmobilerna. Vi får också bra, om än något oengagerade, råd om tåliga mobiler – flera olika alternativ från Xcover 2 till Galaxy S4 Active och Sony Z1. När vi frågar om Iphone och 4G får vi vid ett tillfälle väldigt märkliga svar. Säljaren ger det svårtolkade svaret att frekvensstödet varierar mellan olika leveranser och det därför inte går att veta säkert om det fungerar eftersom ”Apple är så hemlighetsfulla”. Ett område där Phone House generellt har väldigt bra koll är abonnemang. Även om vi inte ställer några direkta frågor är det flera säljare som tar upp ämnet och visar att de kan utbudet oavsett operatör. Phone House har få riktiga mobiler ute i butikerna. De mesta som går att komma åt är attrapper. Det finns dock ofta möjlighet att få testa riktiga mobiler vid disken. 

Plus: Bra råd om abonnemang. Många butiker.

Minus: Attrapper i butikerna. Ojämn kunskapsnivå.

4. Fysiska Butiker del 4

Tre

Tre har det minsta sortimentet bland operatörerna – som mest finns ett 20-tal olika mobiler, men snittet ligger omkring 15. Bemötandet får godkänt betyg, men säljarna hos Tre har pluggat in det mesta om sina olika abonnemangsformer och glömt bort hårdvaran. När vi frågar efter enkla eller tåliga mobiler får vi ibland rimliga, ibland tvivelaktiga rekommendationer. En säljare menar att HTC One är ganska tålig. En annan säger att alla pekskärmsmobiler är ömtåliga och att Iphone är värst. Vi lyckas inte få någon hjälp värd namnet när det gäller funktioner och handhavande. En säljare säger saker som får oss att misstänka att han egentligen har bra koll både på Google-synkning och på hur man använder mobilen som modem, men han tar sig inte tid att visa. Flera säljare ger en ytlig, men korrekt, beskrivning av skillnaderna mellan de olika systemen. De mindre Tre-butikerna har attrapper och bara de mest populära modellerna som demotelefoner vid disken. En skillnad mellan Tre och andra återförsäljare är att man satsar uteslutande på att sälja mobilerna med abonnemang. Prislapparna anger månadskostnader istället för kontantpriser. Så länge man är intresserad av både abonnemang och mobil är Tre väldigt hjälpsamma. Säljarna anstränger sig för att leta upp information i datorn, skriver ned de viktigaste skillnaderna på papper och ger vettiga råd om passande abonnemang snarare än att rekommendera det dyraste. 

Plus: Rekommenderar rimliga abonnemang.

Minus: Litet sortiment. Svaga kunskaper om hårdvaran.

5. Fysiska Butiker - Fysiska butiker & webbutik

Vinnare – Årets butikskedja: Elgiganten

Elgiganten vinner tack vare ett omfattande produktsortiment där man ger kunderna stora möjligheter att verkligen testa intressanta produkter före köpet. Den möjligheten tillsammans med produktkunskap och bemötande som matchar de bästa specialistbutikerna gör att Elgiganten är segrare när Mobil testat Sveriges återförsäljare. Kedjans nackdel är få centrala butiker – lägena är valda för att passa kunder som vill kunna handla kylskåp snarare än mobiler på impuls.

Vinnare – Årets webbutik: Cyberphoto

Namnet till trots känns Cyberphoto som riktiga mobilspecialister med stort sortiment och bra information om produkterna. Kundtjänsten tog hem högsta betyg redan i förra årets test. Det klarar man även i år tack vare bra tillgänglighet på telefon och snabba och informationsspäckade mejlsvar. Cyberphoto har avancerat till en bättre position i prisjämförelsen och landar därmed segern i webbkategorin. 

Frågorna vi ställde

Vårt frågebatteri kräver att säljaren har koll både på sortimentet och på hur olika mobiler och system fungerar. För att inte verka mer frågvisa än genomsnittskunden ställde vi aldrig alla frågor vid ett och samma besök, men varje butikskedja har fått flera chanser att besvara samtliga frågor.

  1. Jag funderar på en Nokia Lumia, hur står de sig mot Iphone och Samsung Galaxy?
  2. Kan jag synka min Google-kalender mot telefonen? Hur gör jag då?
  3. Går telefonen att använda som modem till datorn? Behöver jag sladd?
  4. Hur ser utbudet ut för tåligare telefoner? Vad tål de? Finns det någon tålig telefon med lite fler funktioner?
  5. Min mamma som är pensionerad vill ha en enkel telefon bara för att ringa med, vad skulle ni rekommendera?
  6. Hur är det med Iphone och 4G, stöder den det? Är det olika för olika operatörer?
  7. Kan man ringa videosamtal med telefonen?