-
PLUS
Specialtest: Dubbel batteritid med esim i Galaxy Watch 8 Classic
-
PLUS
Krönika: In i framtiden med en uråldrig mobil
-
PLUS
Samsung Galaxy S7 vs S25 – Så mycket har hänt på nio år
-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
Norsk konsumentorganisation slår larm
Studie visar: Appar sprider känslig persondata ”okontrollerat”

Norska Forbrukerrådet kommer med allvarlig kritik mot flera populära appar, som visat sig dela känslig användardata med tredje part.
Den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet (motsvarande svenska Konsumentverket) slår nu larm om att appar och annonsnätverk sysslar med något man beskriver som ”okontrollerad handel med personuppgifter”. Forbrukerrådet har tittat närmare på hur tio populära appar hanterar användarnas data, och det visar sig att inte mindre än sammanlagt 135 externa företag får ta del av användarinformation från apparna. Som så många andra appar så finansieras de här apparna med personligt anpassade annonser, vilket innebär att man delar data med annonsnätverk som sedan säljer annonsplatserna på auktion.
I vissa av fallen som Forbrukerrådet tittat på så tillhandahåller apparna mycket känslig information. Det handlar om allt från användarnas digitala aktiviteter till uppgifter om kön och sexuella preferenser, och det står klart att man med hjälp av informationen kan måla upp en mycket detaljerad bild av användarna. En av de appar man slår ned hårdast på är den hbtq-fokuserade dejting-appen Grindr, som till följd av att man delar med sig av uppgifter om sexuella preferenser sticker ut i sammanhanget. Forbrukerrådet har nu därför anmält Grindr för brott mot dataskyddsförordningen GDPR. Forbrukerrådet uppmanar nu även den svenska Datainspektionen att syna branschen hårdare.