-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Shopping i fickan
Svenskar handlar gärna med mobilen

Nu undersökning visar att svenskar är några av de bästa i världen på att shoppa med mobilen.
Allt fler svenskar använder mobilen för att handla. Det visar en undersökning som har gjorts av Klarna som släpper sin Mobile Shopping Report, där man har tagit del av fler än 13 000 konsumenter i 13 länder. I Sverige är det 77 procent som använder sina mobiler för att shoppa online, vilket placerar oss precis efter Norge (80 procent,) USA (79 procent) och Österrike (78 procent). Mest ovilliga är man i Australien med 57 procent.
Däremot hamnar Sverige i topp när det handlar om att leta efter produktinformation och priser med sina mobiler. 92 procent använder sina mobiler för att leta efter de bästa erbjudandena och kampanjerna. Dessutom använder 65 procent av svenskarna appar i sina mobiler för att hålla koll på leveranser och returer.
Även användandet av digitala betalningsalternativ ökar, i Sverige är 72 procent positiva till att byta ut sina plastkort mot digitala motsvarigheter. I åldersgrupperna 18-24 och 25-40 skulle 80 procent föredra digitala kort, och även i åldersgruppen 57-75 skulle mer än hälften (51 procent) helst ha digitala kort.