-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Shopping i fickan
Svenskar handlar gärna med mobilen
Nu undersökning visar att svenskar är några av de bästa i världen på att shoppa med mobilen.
Allt fler svenskar använder mobilen för att handla. Det visar en undersökning som har gjorts av Klarna som släpper sin Mobile Shopping Report, där man har tagit del av fler än 13 000 konsumenter i 13 länder. I Sverige är det 77 procent som använder sina mobiler för att shoppa online, vilket placerar oss precis efter Norge (80 procent,) USA (79 procent) och Österrike (78 procent). Mest ovilliga är man i Australien med 57 procent.
Däremot hamnar Sverige i topp när det handlar om att leta efter produktinformation och priser med sina mobiler. 92 procent använder sina mobiler för att leta efter de bästa erbjudandena och kampanjerna. Dessutom använder 65 procent av svenskarna appar i sina mobiler för att hålla koll på leveranser och returer.
Även användandet av digitala betalningsalternativ ökar, i Sverige är 72 procent positiva till att byta ut sina plastkort mot digitala motsvarigheter. I åldersgrupperna 18-24 och 25-40 skulle 80 procent föredra digitala kort, och även i åldersgruppen 57-75 skulle mer än hälften (51 procent) helst ha digitala kort.