-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
-
PLUS
Långtidstest: Samsung Galaxy S25
-
PLUS
Krönika: När AI meckar med våra bilder utan att vi bett om det
-
PLUS
Allt du behöver veta om mobilens skärm
Undersökning
Svenskar skeptiska till sakernas internet

Smarta klockor och uppkopplade prylar ligger lågt på svenskarnas intresselista visar en ny underökning.
Enligt en undersökning från Accenture (1000 personer i Sverige, 28000 personer globalt) är svenskarna ganska svala till uppkopplade prylar som smarta klockor, aktivitetsband och uppkopplade personvågar.
Undersökningen visar att endast sex procent av de tillfrågade planerar att köpa en smart klocka i år exempelvis.
– Man ser inte riktigt värdet med funktionaliteten, det är för dyrt och man upplever att säkerheten och integritetsfrågorna har stor betydelse. Man är osäker vad som kan hända med informationen, säger Jonas Wedin, analytiker på Accenture till SVT Nyheter.
Mobils läsare har nog större chans att tillhöra just den gruppen som intresserar sig för den här typen av produkter, men även vi har märkt ett ganska svalt intresse för åtminstone smarta klockor. Vad skulle krävas för att du som ointresserad skulle ge dig in i det produktsegmentet?