Urbanears och Marshall får sällskap

Svenskt bolag gör hörlurar åt Adidas

Svenska Zound Industries som redan är kända för hörlurar med varumärkena Urbanears och Marshall adderar nu Adidas till sitt stall.

Publicerad Uppdaterad

Zound Industries, som bland annat gjort Marshall London-mobilen, men framförallt är kända för sina hörlurar under olika varumärken har tecknat ett licensavtal med Adidas som gör att de får göra hörlurar under både varumärket Adidas Sport och Adidas Originals. Samarbetet innebär att Zound kan ta ett steg in ytterligare i sin satsning som global spelare på hörlursmarknaden, framförallt inom sport- och livsstilssegmentet där Adidas får komplettera de varumärken man arbetar med sedan tidigare.

Marknaden för just sportlurar växer enligt Zound kraftigt och Adidas är onekligen ett varumärke som kan ge bolaget ett försprång på både den marknaden och i ett mer livsstilsinriktat modesegment.

– Med Adidas växer vi tillsammans med ett av de mest välrenommerade och väletablerade varumärkena i världen, säger Pernilla Ekman, VD på Zound Industries i ett pressmeddelande.

Det är inte klart när de första produkterna kommer ut. Adidas har nyligen avslutat en stasning på träningsprylar i form av wearables, men samarbetet med Zound är alltså annorlunda eftersom det här är Zound som kommer sköta allt från utveckling till produktion, marknadsföring och försäljning av de kommande produkterna. Andra exempel på licensiering är Fossil som gjort klockor under varumärket Adidas och parfym som inte heller det tillverkas av Adidas själva utan sker på licens.